Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ-chefens utspel upprör

Annons

Detta med anledning av torsdagens utspel i media av nye SJ-chefen Jan Forsberg. Hans krav att persontrafiken ska läggas ner på flera bandelar inom Tåg i Bergslagens trafikområde plus att kvarvarande trafik ska halveras har förorsakat våldsam turbulens i de berörda lägren. Inom den lokala tågkommittén förefaller ut-spelet reta så till den milda grad.

Nedläggning av persontrafiken på Västeråsbanan och Bergslagsbanan har ännu inte officiellt förutskickats men SJ-chefen pekar redan nu på att trafiken mellan Ludvika och Västerås går mycket dåligt.

En resanderäkning har givit för handen att merparten av turerna har under tio procents beläggning i vagnarna.

Det är en illavarslande signal. Scenariot med ersättande busstrafik mellan Ludvika station och Fagersta central ligger nära till hands.

Kravet på en halvering av trafik-en kan uppfattas som ett slag i ansiktet för Stelin och övriga i kommittén. De har inte utan åtskilligt stångande lyckats tvinga fram förbättringar i den nya tidtabell som träder i kraft den 18:e i denna månad.

- Vi har äntligen lyckats åstadkomma en någorlunda hygglig trafik med fem dubbelturer på Västerås och de ska vi ha kvar, säger Stelin mycket bestämt.

- Nu återstår att marknadsföra tågtrafiken lokalt i Västerbergslagen och det kommer, lovar Stelin som trots torsdagens kalldusch vägrar ge upp kravet på att Västeråsbanan mellan Ludvika och Fagersta central ska rustas upp till fullt modern standard.

Snabba förbindelser med Mälar-dalen och Stockholm kräver att banan får en grundlig upprustning. I dag är det gammalt skarvspår och manuell tåganmälan som gäller.

- Kravet på helsvetsade räler och ett nytt modernt signalsystem ligger fast. Det slipersbyte som pågår mellan Ludvika och Hagge är ju bara normalt underhåll, säger Stelin med skärpa.

- Mälarbanan får en mycket tät trafik från den 18 augusti. Det kommer att gå tåg mellan Väster-ås och Stockholm varje halvtimme och under morgonrusningen blir det en tur i kvarten.

- SJ måste tänka på att dessa tåg även fylls med resande från Västerbergslagen och Västmanland.

- Jag tänker inte ens förhandla om att någon av de fem turerna på Ludvika ska plockas bort, punkt och slut, och jag kommer inte diskutera någon ersättande busstrafik, fortsätter Stelin.

Han vill tro att SJ-chefens utspel bottnar i att Forsberg är rela-tivt nytillträdd som vd och att han nu vill visa att han kan åstadkomma förändringar.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons