Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sista planet till Mora

Annons

Det krävdes, enligt tidningens källa, att kommunen årligen går in med minst fem miljoner kronor för att upprätthålla trafiken. Istället får Moras näringslivschef Villy Nedergaard Hansen i uppdrag att arbeta vidare med flygtrafikfrågan.

Den 27 oktober upphör entreprenören Direktflyg med trafiken från Mora till Stockholm. Trafiken sker med en liten Dornier-maskin med plats 16 passagerare.

Villy Nedergaard Hansen uppger att 90 procent av hans arbetstid den närmaste tiden ska fokuseras på att lösa trafikfrågan.

- Målsättningen är att hitta ett flyg med en bättre kvalitet än vad den pågående flygplanstypen kan erbjuda.

Villy Nedergaard Hansen hoppas att ett sådant flyg kan höja antalet passagerare till Moraflyget.

Besked ska ges i god tid före den 27 oktober, vare sig det blir trafik eller inte.

Flygplatschefen vid Mora flygplats, Nils Arthur Andersson, vill inte säga mer än att han utgår från att trafiken ska fortleva.

Jörgen Gustafsson, projektledare för Värmlandsflyg, en av de fyra flygbolag som lämnade in anbud, är inte förvånad över att Mora kommun avbröt upphandlingen.

- Men jag tycker att Mora kommun agerat konstigt när de byggde anbuden på ett större antal passagerare än vad som förekommit i realiteten de senaste åren.

Jörgen Gustafsson anser att istället borde kommunen, med sin optimistiska inställning bett, ett bolag att ta fram ett lämpligt förslag, som är mera skräddarsytt till kommunens egna önskningar.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons