Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Siljans turism ökar

Annons

Resurs AB har i turistbranschens mätningsenkät TEM, Turistekonomiska modellen, konstaterat att Siljansbygden stärker sin ställning som turistmål.

Tillsammans med storstäderna var Siljansbygden den enda region som under 2005 som inte tappade intäkter jämfört med 2004. Omsättningen ökade med 40 miljoner kronor, till totalt 1,8 miljarder kronor.

- 3,3 miljoner enskilda turistbesök i regionen. 1,1 miljoner var besökare som uttryckligen valt Siljansbygden som turistmål. Övriga var dagbesökare och genomresande, säger Bjernulf.

Siljan turism menar att förklaringen till framgångarna beror på Siljansregionens bredd.

- Det finns ett stort utbud i området. Andra regioner har ofta en enda turistmagnet som påverkas starkt av exempelvis vädret. I Siljansbygden finns det alltid något att göra även om vädret blir dåligt. Denna trygghet gör att många väljer Siljansbygden, säger Bjernulf.

Bygden har även ett varierat utbud av starka lokomotiv som lockar besökare till bygden.

- Vi har exempelvis Vasaloppet, Classic car week, Sommarland, Musik vid Siljan, Tomteland, Grönklitt och Dalhalla. Dessa genererar mycket för övriga aktörer. Enbart Dalhalla fyller alla hotell i Tällberg och Rättvik under sina evenemangsdagar, säger Bjernulf.

Siljan turisms framtidstro är stark.

Under 2006 ska reklampublikationer i totalt 1,2 miljoner exemplar skickas ut till konferenskunder och privatpersoner i främst Mälardalen och Norrlands kustlandskap.

- Siljan upplevs som ett tryggt turistmål som håller vad det lovar. Det finns något för alla. Utbudet är brett och varierat. Boendesidan - både privata uthyrare och hotell - utvecklas starkt. Jag hyser ingen oro inför framtiden, säger Anders Bjernulf.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons