Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex döda efter bussolycka

Annons

Två bussar krockade i morse på den kritiserade väg 288 nordost om Uppsala.

Sex personer omkom och över 20 fördes till sjukhus. En person vårdas för inre skador.

I snöfallet i morse var den norrgående vägbanan på raksträckan nära Rasbo ännu oplogad.

I det besvärliga vinterväglaget krockade de mötande lokalbussarna. Stora delar av den södergående bussens innersida slets bort.

Över 20 av de omkring 50 passagerarna skadades så svårt vid kollisionen att de behövde sjukhusvård. Sex personer omkom, fem kvinnor från Östhammars kommun och en man från Uppsala kommun. Den yngsta av de omkomna är en kvinna född 1976.

De båda busschaufförerna överlevde. Den ene fördes till Akademiska sjukhuset för vård. Den andre fick lindrigare skador.

Utredare från Statens haverikommission besökte platsen under dagen och bussarnas färdskrivare har tagits i beslag.

Vägsträckan där olyckan inträffade är något mer olycksdrabbad än andra jämförbara vägar. Mellan 1997 och 2004 har det inträffat sex dödsolyckor på avsnittet mellan Hov och Gimo.

I en förstudie från hösten 2005 skriver Vägverket att det olycksdrabbade vägavsnittet har "bristande framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägen har bitvis dåliga siktsträckor och sidoområdet är inte trafiksäkert".

Infrastrukturminister Åsa Torstensson sade i dag att regeringen kommer att se över prioriteringarna inom vägtrafikområdet.

Bältet är obligatoriskt på alla nya bussar som satts i trafik sedan 2004, med undantag för stadsbussarna. Samtidigt är bussbolagen skyldiga att informera passagerarna om bältesplikten.

Men hittills tycks informationen inte vara tillräckligt effektiv.

De svåra bussolyckorna är mycket sällsynta och enligt en statlig utredning 2001 är risken för att dödas 58 gånger större när man kör bil än när man åker buss.

Samtidigt visar siffror från Bilprovningen att bussbranschen har mycket kvar att jobba med.

Av de 13 428 tunga bussar som undersöktes 2006 underkändes 41 procent med krav på efterkontroll. Bara tre fjärdedelar av de undersökta bussarna hade godkända bromssystem.

TT

Mer läsning

Annons