Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Segrar i rallyn har betydelse"

Annons


Försäljningen av Peugeotbilar ökade från 56 bilar 2001 till 91 bilar i fjol.

- Peugeots framgångar i rallytävlingar har viss betydelse. I dag har flera varit in och frågat om priser på bilarna. Och fyra personer, som inte har Peugeot, har spontant ringt och gratulerat till framgångarna i Svenska Rallyt, berättar Lennart Andersson på måndagen.

I år fyller han 65 och egentligen är det dags för pension efter 40 år i branschen. Men det ser ut att dröja ett tag.

- När det går så här bra vill man fortsätta, säger han.

Gösta Samuelsson, som tog över efter Sthen Jaxgård för nio år sedan, har naturligtvis inte några planer på att dra sig tillbaka. Verksamheten i Ludvika med försäljning av Volvo och Renault går mycket bra. 2001 tog han över försäljningen av samma märken i Gävle och Sandviken och även där är det på väg uppåt.

- Vår marknadsandel i Ludvika var i fjol 39,8 procent med 28,5 procent för Volvo och 11,3 för Renault.

Gösta Samuelsson berättar att sett till marknadsandelar så är det bara fyra Volvoförsäljare i hela landet som kan redovisa bättre siffror.

Bland förlorarna på bilmarknaden i Ludvika finns Björkmans Bil som säljer Opel och Saab.

- I fjol sålde vi 22 Opel vilket var en halvering jämfört med år 2001. Däremot ökade vi försäljningen av Saab från 48 till 63 bilar, berättar platschefen Berndt Andersson.

Varför har Opel minskat så kraftigt?

- Opel har en stämpel på sig att vara en bil som rostar mycket. Men så är det inte längre, Opel erbjuder 12 års rostskyddsgaranti. Vi måste marknadsföra märket mera kraftfullt.

I den lokala statistiken ligger Volvo, Renault, Peugeot, Volkswagen och Toyota före Saab. Saab som en "svensk" bil borde väl sälja bättre?

- Samma sak där, vi måste marknadsföra oss bättre. Men Saab finns i ett tufft segment och ska konkurrera med bilar som Volvo V 70, BMW och Mercedes, konstaterar Berndt Andersson.

Trots vissa motigheter kommer Björkmans i Ludvika att redovisa svarta siffror (plusresultat) i bokslutet, enligt Andersson som basar över tio anställda.

Plusresultat redovisar också Gösta Samuelsson Bil. Där gör man bokslut efter varje kvartal och går det enligt budget eller bättre så blir det vinstdelningspengar till personalen efter varje bokslut.

- Vi har 48 anställda i Ludvika och i fjol gav vinstdelningen cirka 15 000 kronor till dem som jobbar heltid. När det drar ihop sig till bokslut så frågar personalen spontant hur det ser ut och det känns härligt. Då har vi nått syftet; att öka gemenskapen mellan företag och anställda, framhåller Samuelsson.

Han gissar att det blir svårt att kapa åt sig ännu fler marknadsandelar på nybilsmarknaden.

- Däremot hoppas jag att vi kan öka försäljningen vid Tanka-macken vid Mossplan och likaså hos Demia som säljer begagnade bildelar, säger han.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons