Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Scania ser om sitt hus

Annons

Drygt en månad har gått sedan Scania meddelade att produktionen i Falun och Sibbhult ska flyttas till Södertälje. Arbetstakten har sjunkit i Främbyfabriken vilket gjort att företaget ligger efter i slutmonteringen.

Tillverkningen släpar med fyra-fem arbetsdagar. Varje dag görs det normalt 180 fordon. Det betyder att Scania ligger efter med över 800 bilar à en miljon styck.

För att säkra produktionen gör företaget flera åtgärder. I början av 2000-talet lade Scania ner axeltillverkningen i holländska Zwolle. Den ska öppnas igen tillfälligt.

- Där har vi utrymmet och kompetensen, säger Hans-Åke Danielsson.

Samtidigt ska bolaget måla axlar på fler ställen. Framaxlarna ska slutmålas vid sammansättningsfabrikerna i Södertälje, Zwolle och franska Angers.

Samtidigt stiger hoppet att Faluanläggningen ska återgå till normal produktionstakt.

- Med nattskiftet i Falun går det mot att vi klarar dagsbehovet, säger Danielsson.

Han berättar att han får positiva signaler från Falun. Det gör att han tror att det ska gå att nå normal produktionstakt. Problemet är den stora eftersläpningen. Det är därför som delar av tillverkningen läggs över på andra orter, enligt presschefen.

- Vi kan inte köra livet ur folk i Falun, säger han.

Funderar ni på att snabba på flytten från Falun?

- Det beror på hur fortsättningen blir. Vi har inga sådana planer i dag, men vi har ett ansvar mot kunden, vi gör tillfälliga lösningar, säger Hans-Åke Danielsson.

Håkan Nordgren, vice ordförande i Metallklubben på Scania, menar även han att produktionen i Falun går mot det normala. Än så länge har man bara börjat gå nattskift på vissa avdelningar.

Främbyanläggningen har fått ta emot många nykomlingar de senaste veckorna. Ett 40-tal från Faluområdet har anställts på en månad.

Närmare 20 Scaniaanställda från Södertälje har kommit till Falun och Oskarshamnsbor är på väg.

- I princip är de hittvingade. De är uppskrämda, de som kommer. Och så ska de bara vara här i en fyra veckor. Det är lite dråpligt, säger Håkan Nordgren.

Scania i Falun har tagit emot växlar från Argentina. Växlarna behövs i axeltillverkningen. Enligt Håkan Nordgren håller de inte lika hög kvalitet som de svensktillverkade. Han tror att det beror på att den argentinska anläggningen har sämre teknisk utrustning.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons