Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt kunderna i centrum

Annons

Under året som gått har man som utvandrad leksing vandrat mellan hopp och förtvivlan, men egentligen är det en helt felaktig analys, då förtvivlan infann sig redan för fyra år sedan, då jag vid en match mot Djurgården träffade Leksands IF:s ledning, det vill säga redan innan de åkte ur elitserien första gången.

"Vad ska ni göra åt lagets usla spel?" frågade jag. "Det är ingen fara", svarade ledningen. Spelet löser sig. Vad som är viktigt är att souvenirförsäljningen är rekordartad och ekonomin är på rätt väg."

Ledningen för Leksands IF ska ha all heder för att ha vänt ekonomin för föreningen. Dock är Leksands IF en professionell idrottsförening som har två kundkategorier; dels fansen, dels sponsorerna. Fansen vill att det ska gå så bra som möjligt för laget och sponsorerna vill ha så mycket mediautrymme som möjligt för sina investerade pengar. Man får aldrig nedlåta sig att se sponsorer eller fans som leverantörer av pengar. De är kunder. Man måste vårda sina kunder.

Konsekvensen av ledningens tänkande har blivit att det sportsliga har satts åt sidan och man har fokuserat på ekonomin. Nu krävs nytänkande! Låt den nya ledningen få arbetsro och bygg upp laget med spelare som har en känsla för Leksands IF.

Vårt företag har kontor i Stockholm, men vi använder ändå banken i Leksand, köper bilar i Leksand och vi har en byggplåt i arenan. Låt mig få känna fortsatt stolthet att komma från Leksand och få en fortsatt motivation att investera i Leksand.

ARNE SKOG, VD, DOMAINE WINES AB

Mer läsning

Annons