Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning på kinesisk bro i Mora

Annons

Mora har sedan något år tillbaka en kinesisk vänort som heter Changchung med sju miljoner invånare.

För att ytterligare befästa samarbetet mellan vänorterna planerar Mora att bygga en regnbågsbro av traditionellt kinesiskt snitt.

Lars Nises, säkerhetschef i Mora kommun, driver broprojektet genom Rotary. Tanken är att den kinesiska bron ska skapa en förbindelse mellan fastlandet och Blisterholmen i Saxviken.

Lars Nises berättar att brobygget fått 80 000 kronor i EU-bidrag, men totalkostnaden är beräknad till 250 000 kronor.

- Sponsorer får gärna höra av sig, säger Lars Nises och tillägger att det inte är själva brobygget som drar de största kostnaderna.

- Det är 60 meter mellan fastlandet och holmen och eftersom bron bara har en spännvidd på 15 meter måste det anläggas en vägbank med bergkross. Det beräknas gå åt 1 080 kubikmeter bergkross och det är de massorna som drar den största kostnaden.

Lars Nises tillägger att bron får en fri segelhöjd på tre meter och den ska byggas av furustockar som på kinesiskt snillrikt sätt flätas till en stabil konstruktion.

- Länsstyrelsen har informerats om broplanerna och därifrån har man inget att invända mot projektet. Även kommunen har fått information och lämnat en positiv inställning till projektet. Tyvärr utan att lämna något ekonomiskt bidrag, fortsätter Nises.

I samband med årets Vasalopp var en kinesisk delegation från Changchung och gästade Mora. I maj kommer representanter för Mora kommun att besöka "Sweden Week" i Changchung.

När kineserna fick höra att det planeras för en kinesisk regnbågsbro i Mora lovade de att som svar döpa en gata i Changchung till Moragatan.

Det kan avslutningsvis tilläggas att i det så kallade Saxviksprogrammet beslutades att tre broar på sikt ska byggas för att göra holmarna i Siljan tillgängliga.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons