Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på "pendeln"

Annons

Det säger Bengt Stelin, Ludvika, sedan 1995 ordförande i kommittén för kollektivtrafikfrågor i Västerbergslagen.

- I sommar byter Banverket till helsvetsad räls mellan Ängelsberg och Fagersta och gör smärre baxningar av spåret samt byter kontaktledningar.

- Banverket har redan lovat att byta signalsystem på Bergslagspendeln under 2009 och inom kommittén jobbar vi för att spåren mellan Fagersta och Ludvika byts ut före 2009, framhåller Stelin.

Han har länge stått i spetsen för kraven på upprustning av järnvägen mot Fagersta och betraktat det som en fråga om överlevnad för den spårbundna trafiken.

- Upprustningen av delen Ludvika-Fagersta är också mycket viktig för Fundia (från 10 maj namnändrat till Oy Ovako AB) så de kan köra fler och tyngre transporter via järnvägen.

Anders Ekmark är sedan några månader pressinformatör vid Banverkets mellersta region. Tidigare var han chef för strategisk planering vid samma region och han känner väl till önskemålen från Västerbergslagen.

Ekmark bekräftar att ett nytt signalsystem mellan Fagersta och Ludvika finns med i Banverkets långtidsplan. Kostnaden har beräknats till 40 miljoner kronor.

- Däremot kan jag säga att det inte finns några konkreta planer på att byta till helsvetsade spår med betongslipers.

Det är en stor investering, konstaterar han. Kostnaden ligger på cirka 3 000 kronor per meter och den aktuella sträckan är omkring 40 kilometer. Således en sammanlagd kostnad på runt 120 miljoner.

Ekmark antyder att det inte är särskilt märkligt att Banverket prioriterat den del av Bergslagspendeln som ligger i Västmanland.

- Delen Fagersta-Ludvika är den minst trafikerade.

Kommittén i Västerbergslagen kommer under hösten att uppvakta ansvariga vid Banverkets mellersta region och framföra sina krav. Senare kan den aktionen komma att följas upp med ett brev till Banverkets högste chef, generaldirektör Bo Bylund.

För Bengt Stelin och övriga ledamöter i kommittén ter det sig som en självklarhet att delen Ludvika-Fagersta rustas till samma fina skick som snart gäller för hela sträckan Fagersta-Västerås.

- I dag är snitthastigheten för tågen mellan Ludvika och Fagersta 68 kilometer i timmen. Det kan jämföras med 94 kilometer på dalabanan från Borlänge mot Stockholm, upplyser Stelin som också nämner att Reginatågen har kapacitet för en maxfart på 140 kilometer.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons