Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på Dalarnas kollektivtrafik!

Annons

Trots oförändrad restid och en kraftig prissänkning för dem som inte väljer affärsklass på dessa turer, upplevs SJ:s beslut av många som en stark försämring för hela länet.

Nu krävs mer resurser till Dalabanan, det vill säga järnvägen Krylbo-Borlänge-Falun, så att X2000 tågen kommer tillbaka. Dalarna, liksom flertalet andra län, behöver en starkt förbättrad kollektivtrafik överhuvud taget och inte enbart snabbare och bekvämare tåg på vissa linjer.

Falun har redan i dag 16 avgångar med tåg på vardagar till Stockholm, Borlänge har 12 och Avesta 11 förbindelser.

Borlänge och Avesta har sju till åtta avgångar som tidsmässigt kan konkurrera med bilen (snitthastighet över 90 km/tim). Falun har endast en lika snabb förbindelse.

Frågan är vad som är viktigast; att minska restiden för affärsresenärer eller att göra en bred satsning som gäller fler kategorier av resenärer och fler orter inom länet.

En lika viktig fråga, som banans tekniska standard, är hur trafiken drivs.

SJ:s snabbtåg har genomgående sämre punktlighet än bolagets övriga tåg. Under september månad var 15 procent av snabbtågen försenade mot nio procent för SJ:s övriga fjärrtåg och fem procent för deras regionaltåg.

Orter som inte ligger vid Dalabanan har i dag mycket dåliga tågförbindelser med Stockholm. Ludvika har bara 11 förbindelser till Stockholm på vardagar och ingen av dessa kan tidsmässigt konkurrera med bilen.

Förutom att tågen går sakta för Ludvikaborna måste de alltid byta tåg för resa till Stockholm och ytterst få förbindelser angör Arlanda.

Siljansbygden betyder mycket för länet, inte minst när det gäller turismen. Mora har endast sju avgångar till Stockholm på vardagar, varav fem ligger på en snitthastighet om 70 till 90 kilometer i timmen och två avgångar ligger under 70 kilometer i timmen. Sälen har tre förbindelser med länsbuss och tåg på vardagar till Stockholm och samtliga körs med snitthastighet under 70 kilometer i timmen.

Tack vare privata bussbolaget Säffle-bussen finns det ett bekvämt alternativ för resa mellan Sälen och Stockholm utan byte. En bred satsning på trafiken i Dal- arna innebär dels att man satsar på andra banor än Dalabanan och på andra färd-medel än tåg.

Expressbusstrafiken tas aldrig upp i den trafikpolitiska debatten. Turistnäringen har själva sett till att det finns alternativ till bilen. Under vintersäsongen körs ett stort antal bussar från södra Sverige och från Stockholm till Sälen och Idre och snart är det premiär för en ny busslinje mellan Stockholm och Grönklitt.

Intresset från politikernas sida att satsa på miljövänliga och trafiksäkra alternativ för turister har alltid varit och är än i dag mycket svalt. Tack vare flyget är det möjligt att över dagen åka på ett sammanträde längre bort än Stockholm för flertalet inom länet.

Dalarna behöver en bred satsning på kollektivtrafik; en satsning som inte bara handlar om Dalabanan och affärsresor, utan som tar sikte på en bättre trafik för hela länet i ett optimalt utformat nätverk av buss, flyg och tåg och som riktar sig till alla kategorier av resenärer.

Utgångspunkten för detta arbeta måste vara att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilismen och att därmed ge bilisterna ett, i alla lägen, attraktivt alternativ till att ta bilen.

JAN-ÅKE BOSELL

Jan-Åke Bosell representerar Idégruppen Vi Resenärer.

Mer läsning

Annons