Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sanslöst farlig hållplats

Annons

Det är för västergående bussar det saknas en avstigningsplats, en bussficka.

-Barn, ungdomar och vuxna som kliver av bussen hamnar i bästa fall på vägkanten eller i dikesrenen. Vid en normal snövinter kliver de ut mot eller i en snödriva. Jag kan förstå att de då så snabbt som möjligt försöker ta sig runt bussen, säger Birger Eriksson.

Han berättar att det bara för några veckor sedan inträffade ett allvarligt olyckstillbud.

Föräldrarna Carina Wrammer och Bo-Lennart Liss har båda barn i skolåldern. De säger att det är med oro som de låter barnen åka buss och att de varje gång de hör en bil bromsa in befarar det värsta.

-Det har hänt att mina barn halkat omkull på vägen och varit nära att bli överkörda av fordon, berättar Carina Wrammer, som betecknar olycksrisken som överhängande.

-Hållplatsen ligger inom en 70-sträcka, men många bilister tycks tro att det är fri fart som gäller. Det sker ideliga omkörningar mitt för hållplatsen och avtagsvägen, säger Birger Eriksson.

Birger berättar att han varje gång han kör ut på 71:an är rädd för att möta och frontalkrocka med en omkörande bil.

Erika Samuelsson och Olle Liss, två ungdomar som använder hållplatsen, berättar att de vintertid åker till och kommer hem från skolan när det är mörkt.

-Belysningen är dålig och bilarna kör väldigt fort, konstaterar de.

-Även om vi vuxna säger till barnen att de inte ska gå över vägen förrän bussen har åkt är det inte säkert att de kommer ihåg det när de har tankarna på annat håll. Ansvaret för säkerheten ligger hos oss vuxna, anser Bo-Lennart Liss.

Birger Eriksson, som kört buss under dryga dussinet år, säger att flera bussförare påtalat säkerhetsbristerna. Han och övriga närboende uppmanar nu myndigheterna att se över säkerheten:

-Vill vi att invånarna ska åka kollektivt måste vi se till att de kan göra det på ett säkert sätt. Därför måste platsen förses med en bussficka och bättre belysning. Att förlänga 50-sträckan är kanske inget bra alternativ, men istället kunde platsen förses med en refug eller någon annan fartdämpande anordning.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons