Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt fart på gång redan 1999

Annons

- I den vevan gjordes det en inventering över hela landet angående vilka vägar som skulle få behålla 90 och vilka som skulle sänkas till 70, berättar Lars Pettersson, trafikingenjör vid Vägverket i Falun.

Vägverkets kontor i Falun drev på om en hastighetssänkning på denna sträcka av riksväg 60 (numera riksväg 50) mellan Skeppmora och Klenshyttan.

Som skäl angavs att "vägsträckan har för hög olyckskvot" som Lars Pettersson uttryckte det i en NLT-artikel den 22 april 1999.

- Vi tittade även på sidoområdena, vägens bredd, trafikintensiteten med mera, säger Lars Pettersson i dag.

Beslutet om att sänka till 70 skulle tas av Vägverkets huvudkontor under 2000. Men det kom inget beslut, varför?

- Vägverket centralt stoppade det eftersom allt för många 90-sträckor i landet föreslogs sänkas till 70. Det blev för hård kritik mot förslagen och därför genomfördes det bara i någon enstaka vägregion medan förslagen för övriga vägregioner lades i byrålådan, uppger Pettersson.

Nu har frågan alltså kommit upp igen. NLT skrev i måndags om mamman vars dotter nyligen blev påkörd och ådrog sig benbrott. Mamman motiverade kravet på hastighetssänkning med att det på senare år inträffat flera olyckor efter sträckan, vissa med dödlig utgång.

Länsstyrelsen, som tar det formella beslutet i ärendet, har begärt in remissvar från Vägverket, kommunen och polisen.

Kommunens trafikutskott beslöt i måndags att rekommendera länsstyrelsen att avslå ansökan. Trafikutskottet menar bland annat att det skulle bli svårt att förmå trafikanterna att efterleva 70-begränsning.

Vidare framhåller de lokala trafikpolitikerna att det numera finns en cykelväg från Klenshyttan mot Skeppmora som ansluter till en byväg i Skeppmora. Cykelvägen och byvägen kan användas av oskyddade trafikanter som gående och cyklister, anser trafikpolitikerna.

Vägverket har ännu inte författat något remissvar till länsstyrelsen. Lars Pettersson säger att han kommer att besöka platsen innan ett svar lämnas.

- Dessutom så ska vi plocka fram siffror över olycksstatistiken. Jag vill titta med nya ögon på sträckan och bara för att det inte blev nedsatt till 70 för några år sedan så är det inte givet att det inte föreslås en sänkning nu, framhåller Lars Pettersson.

När det gäller delen Skeppmora-Ludvika så hoppas kommunens trafikexpert, projekteringschefen Christer Lindberg, att Vägverket bygger en gång- och cykelväg från Skeppmora som vid stadsgränsen viker av in mot Lyviksberget och dras vidare parallellt med Gonäsvägen mot centrum.

- Vi ska ta nya kontakter med Vägverket, det är bra om det kan bli en cykelväg där, säger Lindberg. Han menar att önskemålet är än mer motiverat nu eftersom det inte ser ut att bli något riksvägsbygge inom överskådlig tid.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons