Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänker inte hastigheten

Annons

Målsättningen med försöket med vinterhastighet var att få bilisterna att köra saktare vid vinterväglag.

Resultatet visar att det inte blev någon större skillnad när hastighetsbegränsningen återgick till 110 kilometer vintertid.

- Bilisterna sänkte farten i alla fall på grund av sämre väglag, säger Bo Bävertoft.

Vägverket har inga planer på att återigen sänka den högsta tillåtna hastigheten vintertid på den aktuella sträckan.

Hastigheten ska anpassas efter väglaget, säger han.

Att den nya fyrfiliga vägen mellan Borlänge och Falun har en hastighetsbegränsning på 90 kilometer förklarar Kjell Nyman på Vägverket med att det fortfarande pågår en del vägarbeten på sträckan.

Därför behåller vi 90 tills vidare. Det är inte fastslaget vilken hastighetsbegränsning det blir när arbetet är klart, säger han.

Kjell Nyman håller med om att påfarterna på riksväg 70 i Gustafs är lite korta.

Anledningen är att bron begränsar utrymmet. Alternativet är att ta bort accelerationsfältet helt, men då skulle vi få en väldig kritik, säger han.

Riksväg 70, sträckan Borlänge-Säter, var tidigare hårt olycksdrabbad med flera allvarliga olyckor, varav en del dödsolyckor.

Flera av dödsolyckorna var mötesolyckor, säger Kjell Nyman.

Sedan mitträcket sattes upp har det inte inträffat någon allvarlig olycka på sträckan.

Däremot sker det fler olyckor av mindre allvarlig art. Många av olyckorna handlar om bilister som kör in i mitträcket.

Det hade kunnat fått allvarliga följder om inte mitträcket hade funnits, det gör en väldig nytta, säger Kjell Nyman.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons