Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänk bensinskatten!

Annons

De senaste årens höjningar av bensinpriset, både som en följd av ett högre världsmarknadspris och höjda skatter, har medfört en allt högre fast månadskostnad för de flesta hushållen i Sverige, något som skapat en allt större frustration och oro. Det är naturligt att bäva inför de utgifter som är svåra att välja bort. Resor måste göras till jobbet och affären. Att skjutsa barnen till träningar eller att hälsa på släktingar och vänner är så viktigt att det inte kan kompromissas bort. Kostnaderna för de resorna är helt enkelt ofrånkomliga. Därför väcker de allt högre kostnaderna för dessa resor oro. Göran Persson har beslutat att en kommission under hans egen ledning ska undanröja Sveriges oljeberoende, med motivering att bensinpriserna stiger.

Men Persson talar tyst om att skatten utgör 65 procent av bensinpriset och skatte-intäkterna stiger i takt med världsmarknadspriset. Socialdemokraterna och Göran Perssons väljer mycket noggrant att inte ta debatten om bensinskatten med oss krist-demokrater, eftersom han vet att han inte kan vinna den. Kristdemokraterna har föreslagit en halverad moms på drivmedel. För att inte sätta käppar i hjulet för kampen mot växthuseffekten ska momssänkningen naturligtvis också omfatta alternativa drivmedel i form av till exempel etanol och biogas. En sänkt moms är det bästa sättet att dämpa effekterna av världsmarknadsprisets skiftningar. Det allt högre världsmarknadspriset på oljan kan vi inte göra mycket åt, men däremot att staten håvar in enorma skattevinster i takt med att oljepriset stiger. En momssänkning från 25 till 12 procent skulle medföra att priset i pumpen för en liter bensin skulle minska från i dag ungefär 11 kronor per liter till ungefär 9.90 kronor per liter, det vill säga en minskning på 1,10 kronor per liter. Det kan tyckas vara en marginell förändring, men den skulle ha stor betydelse för alla de hushåll som är beroende av biltransporter. Vi i Dalarna bor i ett glest befolkat landskap och alla kan inte åka kollektivt i samma utsträckning som man kan i tätbefolkade länder. Det är tydligt att vissa av beslutsfattarna i Stockholm har tappat det perspektivet. Samtidigt är det förklarligt att hushållens resor används som mjölkko. Socialdemokraterna be-höver rejält med skatteintäkter för att finansiera försöket med trängselskatter i Stockholm, som kostar staten 3,8 miljarder kronor. En kostnad som alla landets skattebetalare får bära gemensamt.

SAMUEL HEDSTRÖM, (KD)

Mer läsning

Annons