Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sämst i Sverige

Annons

Försäkringskassan skärper nu kravet på att den sjukskrivne ska få sina pengar inom 30 dagar, om inte alldeles speciella skäl finns.

Dit har Dalarna långt.

Enligt den senaste statistiken kan en person som nyss blivit sjukskriven få vänta ungefär två månader på sina pengar.

I snitt i hela landet får omkring 70 procent sin ersättning i tid. I Dalarna är siffran 37 procent. Med det är kassan i Dalarna klart sämst i landet.

- Som det ser ut just nu är vi det. Men det här har varierat månad för månad, säger Stefan Paavo, Försäkringskassans chef i Dalarna.

Enligt Maivor Isaksson, produktionsdirektör vid Försäkringskassans huvudkontor, ska ett förändringsarbete leda till såväl kortare handläggningstider som enhetlig hantering på samtliga länskontor i landet. En försäkrad ska få beslut om sjukpenning och också sina pengar inom 30 dagar om det inte föreligger särskilda skäl.

- Det ska med andra ord röra sig om undantagssituationer, säger Maivor Isaksson i ett pressmeddelande.

I höst ska köerna vara borta.

Hur i all världen ska kassan i Dalarna fixa det?

- Vi visste ju att detta var på gång, så vi har börjat med ett antal åtgärder. Alla telefonsamtal om handläggningstider tas omhand av vår kundtjänst, vilket gör att handläggarna kan koncentrera sig på ärendena. Det har redan gett resultat. Vår kundtjänst kan ge samma besked som handläggarna på den här punkten.

- Vi har också gjort en del organisatoriska förändringar för att kraftsamla för att få ner handläggningstiderna, säger Paavo.

Finns det risk att något annat område blir lidande?

- Vår tanke är i alla fall att våra kunder inte ska märka någon försämring på andra områden.

Men måste ni inte anställa fler?

- Vi kan tyvärr inte, vi har inte pengar till det. Men klarar de andra kassorna målet måste vi också kunna göra det. Vi måste. För det är oacceptabelt att behöva vänta på pengar i två månader.

Försäkringskassan tre punktsprogram för snabbare handläggning:

1. Max tre dagar för kompletteringar.

Försäkringskassan ska inom tre arbetsdagar efter en begäran om sjukpenning där underlaget är oklart fråga efter kompletteringar.

2. Riskärenden ska prioriteras.

Försäkringskassan ska ha som rutin att prioritera riskärenden och hantera dem i snabbfil. Det handlar om ärenden där rätten till sjukpenning är oklar. Beslut om ersättning för dessa ärenden ska fattas snarast efter det att tiden för möjlighet att komma med synpunkter för den enskilde har gått ut.

3. Snabbare process för beslut.

När försäkringskassan har beslutat att den enskilde har rätt till sjukpenning ska utbetalning ske omgående utan att vänta in ordinarie utbetalningsdag.

- De personer som kommit mest i kläm är de som fått vänta väldigt länge på avslagsbesked. Vi ska nu försöka plocka ut de ärenden som vi bedömer sannolikt inte kommer att få sjukpenning, och prioritera dessa, säger Paavo.

Ann-Catrin Lofvars är facklig företrädare för Saco-s vid försäkringskassan Dalarna:

- Folk måste förstås få sina pengar, det måste vi bara fixa. Men huvudkontoret måste ge oss rimliga förutsättningar. Det tycker jag inte vi har i dag. Det finns ingen luft i organisationen. Från fackligt håll kommer vi att följa arbetsmiljön för våra medlemmar noga.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons