Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sämre lokaler för barn med stödbehov

Annons

Skolbarn med särskilda hjälpbehov får ofta inte den hjälp de har rätt till.

I stället skiljs de från sina kamrater och placeras gruppvis i särskilda lokaler, till exempel källare, vindsutrymmen och baracker.

Bristerna framkommer efter en omfattande inspektion under tre år av 2|300 skolor i 115 kommuner som Skolverket genomfört.

Gruppundervisningen ryms inte alltid inom lagstiftningen, konstaterar Skolverket.

I skollagen står att barn i behov av särskilt stöd ska undervisas i sin ordinarie klass och sin närmaste skola.

Om det finns särskilda skäl kan de placeras i en särskild undervisningsgrupp, som en tillfällig åtgärd.

Bristande kunskap och kompetens kan vara en orsak till att skolan ibland inte klarar av att ge barn med särskilda hjälpbehov det stöd de har rätt till, enligt Skolverket.

Han tror att regeringens planer på att återinföra en speciallärarutbildning från 2008 kommer att förbättra situationen. Den tidigare utbildningen lades ned i mitten av 80-talet.

Lärarnas riksförbund välkomnar planerna på speciallärarutbildningen.

Skolverkets inspektion visar också att betygsskillnaderna mellan skolorna är för stora, skriver Dagens Nyheter. Friskolorna får mer kritik för betygssättningen än de kommunala skolorna.

TT

Mer läsning

Annons