Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samma kvalitetsregler för alla butiker

Annons

Svar till Ivan Ernlund, 25 maj:

Det är svårt att bemöta ett inlägg om kvalitén på det jag skriver och som saknar egentliga argument.

En sak dock beträffande flotta ord som oligopol, vilket jag läser (i Svensk uppslagsbok) "är den prisbildningstyp som föreligger på en marknad där företagen ej äro flera än att vart och ett av dem måste ta hänsyn till hur dess prispolitik påverkar de övrigas".

Detta kan jag endast tolka så att nämnda företag genom en, förhoppningsvis tyst, överenskommelse glider in i ett samförstånd med det egentliga syftet att undergräva den fria konkurrensen till förmån för företagen själva.

Man känner efter hur högt ribban kan läggas och prissätter därefter. Själv bördig av gammal sillstryparnobless vet jag hur tongångarna gick redan på 30-talet.)

För att vidmakthålla allmänhetens tro på fri konkurrens sänder man i vår tid varje vecka ut meningslösa reklamblad med priserbjudanden. Allt i syfte att få folk att tro att "hos oss handlar ni billigast" trots denna uppenbara utjämnande gungorna och karusellentaktik, där allt till sist ändå jämnar ut sig.

Så plötsligt, som en u-båt i den lugna viken, dyker Lidl upp rubbar balansen. Med ljus och lykta snokar man efter argument för att inte handla på Lidl. "De har inga D-vitamer i mjölken, de kör med importerat kött, de har miserabla arbetsförhållanden.

Men man undrar: Är inte Lidl underkastade samma kvalitets- och konkurrensregler som andra företag, eller, (fasansfulla tanke), kan det vara så att de är alltför billiga?

Ja, vad ska man tro?

En fråga, Ivan. Gäller oligopol också i de större sammanhangen, exempelvis för Nestlé, Unilever Chiquita, Fyffes, Kelloggs och så vidare?

STIG WELCHERMILL

Mer läsning

Annons