Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samling runt Dalabanan

Annons

- Vi måste jobba för Dalabanan som en livsnerv, säger Jan Burell, s.

För att klara det jobbet vill Burell skapa en organisation kallad region Södra Dalarna.

Burell hävdar att tågtrafiken i södra Dalarna hotas av en prioritering av ett Borlänge-Falun-Gävle samarbete där Dalabanan kan komma i andra hand i satsningar på banor och tåg.

I mitten av augusti arrangerades en stor samling för Dalabanan i Hedemora. Då bildades också intresseföreningen Dalabanans Intressenter med representanter från Heby, Sala, Avesta, Hedemora, Säter och Borlänge.

Burell tycker att det är bra att en intresseförening bildats, men han anser att det krävs mer:

- Vi måste lägga i ytterligare en växel där vi kan arbeta med helheten i regionen, och också stärka helheten.

Den region Burell vill se samorganiserad sträcker sig över kommun- och länsgränser. Han tycker att det är viktigt att Säter kommer med i diskussionen men att också kommuner som Hofors och Norberg.

- Jag talar om en region som består av både Bergslagen och Dalarna och som stärker sin identitet ur olika aspekter. Om det sedan heter region Södra Dalarna eller något annat är oväsentligt.

Övriga delar av länet har redan tagit steget och organiserat sig regionalt:

- I norra delen av länet har Region Siljan just bildats och i mellandelen av länet arbetar Borlänge-Falun regionalt, men här i södra delen har vi ingen organisation. Vi behöver bilda en region för att kunna arbeta för att bli en stark länk mot Stockholm, Uppsala och Mälardalen samtidigt som är vi en länk mot norra Dalarna, säger han.

Burell anser att hela Dalarna tjänar på att stärka Dalabanan.

- Vi skulle kunna ha en station i Koppardalen och i framtiden också en i Gustafs. Och vad skulle det inte kunna betyda att ha en station i Vikmanshyttan.

Dalabanan skulle inte bara främja turismen i regionen. Banan ger också möjligheter för studerande och arbetande som väljer att pendla menar han.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons