Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Salaproppen och flyget till och från Dala airport

Annons

Genom en kraftig opinionsbildning i tidningar (även rikstidningar), radio och tv fick vi bra genomslagskraft. Vi uppvaktade vägdirektör Jan Brandborn med en uppvaktning från flera stora företag om vikten av Salaproppens borttagande. Vägverket i Eskilstuna, som ansvarar för den här vägsträckan uppvaktades av politiker, tjänstemän och NFB efter initiativ från oss. Näringsminister (dåvarande) Björn Rosengren uppvaktades via direkt telefonkontakt av NFB. Riksdagsmännen på Dalabänken fick besök. Ja, ett stort arbete gjordes av Näringslivet Falun/Borlänge tillsammans med flera politiker för att nå resultatet som nu är klart. Nu har vi nått ända fram!

Dalarnas Hus, ett projekt där NFB var mycket drivande, kom till stånd och efter många turer fortfarande lever och är en viktig samlingspunkt för näringsliv och kommuner i Dalarna. Vi kan se Mitt Dalarna arrangera en marknadsföringsaktivitet i Dalarnas Hus under maj månad. Detta är mycket glädjande. Dalarnas Hus lever vidare.

Nu tar Näringslivet Falun/Borlänge tag i flygfrågan. Vi ska ta fram fakta som visar om det verkligen finns behov av en flygplats och vad som i så fall krävs för att antalet passagerare ökar. Vill näringslivet ha en flygplats och hur ska vi få den att fortleva på ett ekonomiskt vettigt sätt? Vad är det som gör att passagerarantalet minskar?

Vi är nere i 28000 passagerare per år. Ska det vara intressant måste den siffran upp till mellan 40000 och 45000. För tio år sedan var passagerarantalet 60000. Är det priset, tidtabell, konkurrens från tåg, bil och flygplanstyper som gör att det minskar? Vi vet inte i dag, men vi ska snart ha mera vetskap.

Detta är en prioriterad fråga för oss för att stötta näringslivet i positiv riktning. Att på ett enkelt och snabbt sätt resa ut i Europa och hem under samma dag. Och minst lika viktigt att våra kunder kan besöka oss och ha en möjlighet att komma hem till sin hemort i övriga Europa samma dag. Det är ett av målen. Det ska vara möjligt för privatresenärer att till ett överkomligt pris använda flyget till Arlanda som en anslutning när man ska ut på exempelvis semesterresor i världen.

Nu är detta inte bara ett önskemål om priser, tidtabeller och flygplanstyper. Vi måste lyfta blicken. Utvecklingen springer framåt. Vill vi vara med och påverka? Eller är det okej att bli omsprungen? Vill vi verka i en utflyttningsregion? Är svaret nej, så är det hög tid att agera. Först gäller det att vilja påverka. Sedan gäller det att våga visa att man vill!

När vi når fram till önskemålen kring flygfrågan, måste vi upp till bevis om vi vill ha flyget kvar och verkligen utnyttja det. Om Näringslivet Falun/Borlänge ska nå målen, nu som tidigare.

MARIA ROLANDER, HANS DAHLQVIST MARIA ROLANDER ÄR VERKSAMHETSLEDARE FÖR NÄRINGSLIVET FALUN/BORLÄNGE OCH HANS DAHLQVIST VAR TIDIGARE VD FÖR NÄRINGSLIVET FALUN/BORLÄNGE.

Mer läsning

Annons