Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sala-proppen blir kvar i flera år

Annons

Istället för en satsning på en dalakorridor, där en bredare riksväg och utbyggd tågtrafik ingår, väljer Sala kommun att investera i en ny trafikled runt centrala Sala.

Efter många års debatt i Sala har kommunledningen på nytt aktualiserat planerna på en ny genomfart. Trots att Salas kommunalråd Tommy Johansson är skolkamrat med statsminister Göran Persson, och att vice statsminister Lena Hjelm-Wallén bor i Sala, kommer han inte att utnyttja sina kontakter att få loss pengar till både en ny centrumled och en utbyggd dalakorridor.

- Vi är mycket väl medveten om att något måste göras åt trafiksituationen i Sala, säger Tommy Johansson. Hellre ett bra alternativ som tar lite tid än ett dåligt som går snabbt att genomföra. Jag vill ha en ny förbifart, men frågan är hur långt den ska dras från centrum.

Sedan i fjol har Sala, Avesta, Heby, Hedemora och Säters kommuner inlett ett samarbete som syftar till att förbättra för både tåg- och biltrafik till och från Dalarna.

Förhoppningen har varit att några hundra miljoner av de miljarder som regeringen under de närmaste åren ska satsa på vägar och järnvägar skulle hamnat på riksväg 70 mellan Avesta och Sala.

Men i och med att Sala kommun valt att försöka få loss statliga miljoner till sin förbifartsled kommer det att dröja länge innan satsningen på en utbyggd riksväg 70 kan genomföras.

- Vi är med i samma arbetsgrupp. Men där har Sala, hittills i alla fall, inte haft några invändningar mot att fullfölja arbetet med dalakorridoren, säger Jonas Carlgren. Salas förändrade inställlning är ett mycket svårt bakslag för vårt gemensamma arbete.

- När det börjar dra ihop sig till att ta det första spadtaget får vi höra att Sala kommun håller på att ändra uppfattning. Sala kommun har tydligen svårigheter att lösa sina problem. Det är något som nu hela Dalarna drabbas av.

Olyckorna har de senaste åren varit många i trakten kring Silvköparen och i Broddbo. Där händer ofta att långtradare slår backspeglarna av varandra när de möts på den smala riksvägen.

Jonas Carlgren berättar att han under tisdagen och onsdagen varit i kontakt med politiker och tjänstemän i Avesta, Sala och Heby. Redan till veckan hoppas han att kommunalråden från alla kommuner ska kunna träffas för att diskutera sitt fortsatta agerande.

Oppositionsrådet Ulf Berg, m, i Avesta anser att både Vägverket och regeringen borde kopplas in på slutarbetet att förverkliga projektet.

- Det här är inget ärende enbart för en enskild kommun, säger Ulf Berg. Jag ser det som en fråga av riksintresse. Dalakorridoren är en puls som berör hela Mellansverige. I Avesta har vi anställt en kommundirektör som lovordat sina kontakter med regeringen. Därför borde den här frågan intressant för honom, säger Ulf Berg.

BERNT NILSSON

Mer läsning

Annons