Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saknartriangelspåret

Annons

Återställ triangelspåret i bangården vid Mora-Noret och komplettera med två el-drivna växlar som förbinder Dalabanan med Inlandsbanan.

Det skriver Magnus Sandgren från Inlandsgods AB i en remiss till den nya översiktsplanen för Mora kommun.

Inlandsgods transporterar torvbriketter för Vattenfall på järnväg mellan Sveg via Mora till Uppsala.

Dessutom kör bolaget balnd annat träbriketter från Sveg till Solna.

Den tredje delen av bolagens transporter är timmerleveranser på järnväg norrifrån till Siljans sågverk.

Enligt Magnus Sandgren behöver vissa åtgärder genomföras innan en eventuell ombyggnad till Resecentrum, så att inte godsverksamheten i Mora tappar kapacitet.

Det angelägnaste är att återställa triangelspåret, som förbinder Inlandsbanan med Dalabanan.

Detta skulle ge en betydande tidsvinst för alla transporter av torv och träbriketter mellan Sveg och Uppsala respektive Stockholm påpekas i remissvaret.

Enligt Magnus Sandgren har också förlängda gångtider på flera timmar uppstått från Inlandsbanegods godståg på grund av kapacitetsneddragningarna på Dalabanan.

"Inlandsbanegods hoppas att det nu är slut på flera årtionden av ständiga neddragningar av kapaciteten" skriver Sandgren i remissen.

Mer läsning

Annons