Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Säkerhetsbrister bakom tågstopp"

Annons

Tidningen berättade igår att ett tåg på väg till Mora hamnade på Västerdalsbanan.

En växel låg fel. Tåget blev stående i timmar.

- Järnvägens säkerhet bygger på att fler säkerhetssystem samverkar och backar upp varandra, säger Ronny Beyer.

Som menar att det i det här fallet brast, och om det brustit i ytterligare något led kunde situationen ha utvecklats till något allvarligt.

Ronny Beyer menar att alla lokförare med kännedom om Repbäcken vet att två gröna ljus betyder att vägen är lagd mot Västerdalarna - inte mot Mora.

Föraren av det aktuella tåget gjorde enligt Beyer inget fel. Det var grönt. Två ljus.

- Men hade denna förare varit uppdaterad på linjekännedom över Repbäcken så hade han bromsat tåget till stopp när signalen visade två gröna lampor. För då ligger växeln mot Västerdalarna.

Nu hände ingen olycka. Men persontåget blev stående i timmar.

- Det har tidigare varit en stor tågolycka just i Repbäcken. Två godståg kolliderade och rasade ned för en slänt med stora materiella skador, minns Ronny Beyer.

- Det kunde ha varit värre om det ena varit passagerartåg. Då brast säkerhetskedjan i flera moment. Precis som nu.

Med anledning av detta har Ronny Beyer och facket Seko Dalarna gjort en uppmaning till alla förare att de ska hålla hårt på säkerhetskravet om linjekännedom.

- Trots att de ibland pressas av arbetsledningen att strunta i det av kostnadsskäl. Vi är flera förare som fått uppleva detta. Och säkert inte de sista.

Med linjekännedom menar han kunskaper om hur spåren ligger, om signalerna, med mera. Praktisk kunskap om körsträckan.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons