Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerheten får vänta

Annons

I början av den här månaden skrev tidningen om oroliga boende i Knippboheden och Sätergläntan.

De boende är arga över lok som står i vägen och att övergången saknar signaler och bommar. Och att bullernivån är för hög.

Anders Ekmark, planeringschef för trafik på Banverket, kan i dag inte svara på om övergången ska göras säkrare.

Det tre kilometer långa industrispåret är under utredning.

Däremot ska spåret elektrifieras och dieselloken bytas ut till en kostnad på tre till fem miljoner kronor.

- Ja, det stämmer. De planerna finns. Det är samhällsekonomiskt intressant. Dels för miljön, dels blir det billigare för Green cargo AB som kör loken från Borlänge, säger Ekmark.

När detta ska ske vet Ekmark inte. Men Green cargo, före detta SJ, som Banverket pratat med, säger att de är beredda på att gå från diesellok till elektriska lok.

- Jag har bett tekniker titta på industrispåret. Bland annat ska det röjas sly och busk i området så att sikten blir bättre, säger Ekmark.

MATS LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons