Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagolikt roligt datorprojekt

Annons

Första gången fen kom förbi så skymtade eleverna henne genom fönstret. Hon tappade sitt trollspö.

Senare har hon varit förbi flera gånger för att lämna ledtrådar och uppdrag. Barnen har skrivit och fotograferat en spökbok och en fin sagobok om prinsar och prinsessor. Apropå Rödluvan så undrade fen om vargar, så då forskade de lite på internet.

I tisdags fick de uppdrag att fundera över vad namn betyder.

De skrev sina namn fint på ett papper och presenterade sig själva för sagofen i den digitala filmkameran.

Sedan kom det mest pirriga: Att se sig själva på teve.

Deras lärare har jobbat i tio veckor med itis-projektet och ska snart examineras på högskolan. Arbetslaget ska skriva en rapport från projektet.

I detta första skede så är det mest de vuxna som lärt sig datorer.

Mona Dufmats Nordin har till exempel tvingats skicka sitt första mejl och Christopher Granberg har tränat extra på power point.

- Datorerna är ett hjälpmedel, inte något mål i sig, säger Katarina Pers. Barnen kan till exempel skriva sagor och göra snygga trycksaker med hjälp datorerna, de blir väldigt stolta.

- När projektet är formellt slut så kommer vi att jobba vidare och lära oss själva och barnen mer, säger Karin Nilsson.

De är lärare och förskollärare för Igelkottarna och Humlorna, som är barn i åldrarna 6 till 8 år. Inom ITis-projektet så blandar man årskurserna. På Rönndalskolan ökar datorkunskapen snabbt, även lärarna i årskurserna 3-6 arbetar med ett projekt.

Sagofen kommer att fortsätta att ge de yngre barnen uppdrag, hon ser till att många ämnen kommer med i projektet.

Mer läsning

Annons