Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Säg nej till telesäljare"

Annons

-Det finns möjligheter att registrera sitt telefonnummer så att man slipper telefonförsäljning.

Det berättar konsumentvägledare Margaretha Malm.

I går berättade tidningen om en Gagnefskvinna som fick en räkning på 600 kronor för en tjänst hon inte beställt och inte ville ha. Men en telefonförsäljare hävdade att han hade en ljudupptagning där hon beställde tjänsten. Efter två månaders "tjafs" och "hot om inkasso" förklarade kvinnan att hon tänkte gå vidare med ärendet. Då förklarade säljaren att han inte hittade ljudupptagningen och att kvinnan kunde riva räkningen.

-Det gäller att stå på sig, konstaterar kvinnan.

Margaretha Malm, konsumentvägledare i kommunerna Gagnef och Leksand, berättar att hon kontaktades av kvinnan och ringde upp försäljaren.

-Då hänvisade han till sekretess och hävdade att han inte kunde spela upp ljudfilen för mig. Men när kvinnan själv ringde upp och krävde att få höra den tvingades han att ge upp, berättar konsumentvägledaren.

Hon konstaterar att det finns telefonförsäljare som uttrycker sig på ett sätt så att det är lätt att förstå dem fel och förledas att beställa något man inte vill ha.

-Jag har själv registrerat mitt hemtelefonnummer så att jag slipper kommersiella försäljare. Det är jätteskönt att slippa säljsamtal i tid och otid. De företag jag redan har avtal med, exempelvis den egna banken och teleoperatören, kan och får ringa ändå, förklarar hon och lovar att ge råd till dem som vill registrera sig och slippa säljsamtal.

Margaretha Malm uppmanar dem som ändå får räkningar för varor och tjänster de inte beställt att stå på sig.

-Om det inte hjälper kan de kontakta konsumentvägledaren i hemkommunen, säger hon.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons