Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så undviks telefonkön!

Annons

En färsk undersökning bekräftar vad vi redan vet: Det är ibland hopplöst att få kontakt med vårdcentral eller läkare. Det finns dock en väg som är både snabb och smidig. I telefonkatalogen finns e-postadressen till vårdcentralen. Skicka ett mejl och tala om ditt ärende samt uppge namn, födelsenummer, telefonnummer, samt, om det handlar om receptförlängning, vilket apotek du vill hämta medicinen på.


Fördelar:

  • Du slipper vänta i telefonkö.
  • Doktorn kan kolla din journal och med ledning av den och dina uppgifter beräkna angelägenhetsgrad och trolig tidsåtgång samt därefter leta upp lämplig tid för ett besök. Sedan får du telefonbesked om tid, snabbt expedierat. Skulle du inte kunna svara just då, så kan ju även doktorn mejla!
  • Läkaren kan utnyttja sin telefontid till dem som måste få tala med doktorn. Dessa har nu mycket större chans att verkligen få göra det.


    Måste man alltså skaffa dator för att få vård? frågar nu Vän Av Ordning, som vädrar gräddfil för datorinnehavare. Men hallå, det handlar ju om att lösa upp en av de absolut onödigaste knutarna i vårdsystemet, dessutom utan att det kostar ett rävöre i nya resurser.

    Vad är det då för fel i att använda effektivaste tillvägagångssättet, när alla tjänar på det? För övrigt kanske den som saknar egen dator känner någon som ställer upp med att mejla in ärendet. Och gamla ångtelefonen finns än! Tänk om hälften av alla i telefonköer mejlade i stället, vilket lyft!

    TELEFONKÖBEFRIAD

  • Mer läsning

    Annons