Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så tystar Viasat kritik

Annons

Den 23 februari skrev Viasat ett brev till Bengt Norling och Caj Gunnarsson i Ludvika.

I brevet bekräftade Viasat att Bengt Norlings abonnemang på "Viasat Guld" skulle betraktas som avslutat från den 1 april i år.

Norling har betalat räkningarna via autogiro, automatisk överföring från banken. Han blev därför både förvånad och upprörd när Viasat i skiftet februari-mars plockade av honom 298 kronor.

- Det gällde årsavgiften för hyra av digitalt parabolkort under perioden 26 mars i år och till 24 mars 2004.

Ludvikaparet tog kontakt med Viasat men fick bara till svar att Viasat tänkte inte rätta till felet och betala tillbaka pengarna. Inte förrän paret vid mars månads utgång skickat in parabolkortet.

- Vi har hört att det ska vara väldigt svårt att avsluta ett abonnemang hos Viasat och nu har vi själva gjort samma erfarenhet, säger Caj Gunnarsson.

När NLT ringer Viasats kundtjänst för kommentarer uppmanas tidningen att kontakta huvudkontoret i Stockholm.

Där kopplas samtalet gång på gång vidare till olika befattningshavare. Till slut svarar Jonas Lönnquist som uppger att han har en form av chefsposition vid kundtjänst. Han ska tala med en kollega och lovar att denne ska ringa upp.

Lite senare ringer i stället Jonas Lönnquist till NLT. Han ber om att få namnet på kunden för att det ska bli enklare för Viasat att uttala sig i ärendet. När han får veta att kunden heter Bengt Norling blir tonen mot NLT plötsligt synnerligen avvisande.

- Vi uttalar oss inte om enskilda fall. Vi kommenterar inte ärendet utan nu ska vi undersöka om våra rutiner har följts eller inte.

- Vad gäller det här ärendet så har jag givit den information som jag kan och får ge, förklarar Jonas Lönnquist i bestämd ton.

NLT känner inte till om Viasat har som rutin att tysta ned kritik. Men däremot är det ett faktum att kunder hos Viasat vid ett stort antal tillfällen haft synpunkter på bolagets affärsmetoder.

NLT har några gånger skrivit om bolagets göranden och låtanden efter att besvikna och irriterade kunder kontaktat tidningen. En sökning i Konsumentverkets diarium visar att verket enbart under 2002 och 2003 noterat 25 "ärenden" där Viasat figurerar.

För Bengt Norling och Caj Gunnarsson medförde den oväntade betalningen av en ny årshyra en hel del besvär och obehag.

- Eftersom vi ska åka till Thailand på semester hade vi ordnat det så att pengarna på kontot skulle räcka till räkningarna. Eftersom vi nu fick en extra räkning fanns inte tillräckligt med pengar och betalningen av alla räkningar stoppades, berättade de.

Efter det som hänt är paret säkert på sin sak:

- Aldrig mera Viasat!

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons