Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska bovarna tas

Annons

- Det som nu sker inom svensk polis är unikt. Man skapar för första gången en nationell norm för hur man ska agera, säger Per-Åke Mårtensson, som varit drivande i att få pilotutbildningen förlagd till Dalarna.

Kursen, som för närvarande hålls i Falun, är något av ett test för lärarna från Polishögskolan. Under det närmaste året ska de ge samma utbildning till 120 handledare, som i sin tur ska sprida kunskaperna vidare inom sina respektive polismyndigheter.

Idén med den nationella bastaktikutbildningen föddes efter polismorden i Malexander och kravallerna i Göteborg. Man insåg behovet av att stärka och samordna polisens taktik, såväl vid kravaller som i vardagshändelser.

Basutbildningen tar upp praktiska moment som att stoppa bilar på ett säkert sätt, upprätta vägspärrar, söka i terräng och söka igenom byggnader.

- Speciellt sätten att upprätta vägspärrar har varit olika över landet. Då kan det bli problem när man ska samarbeta över gränserna, säger Torbjörn Björkegren, lärare på Polishögskolan.

Han tror att taktikutbildningen kommer att resultera i att polisen känner sig säkrare i sin uppgift. Till sin hjälp har man även konfliktsforskaren Titti Lundin, som sätter fokus på hur polisens egen inställning och utstrålning kan vara avgörande för en situations utgång. Hon ger även tips och råd om hur man kan lära sig att hantera den press och stress som polisarbetet innebär.

När pilotubildningen nu genomförs är eleverna en brokig skara av nya och gamla poliser.

- Det är mycket i den här kursen som är nyttigt. Och det är mycket som är nytt för mig, säger trafikpolisen Sten-Åke Axelsson.

Han tog examen från polisskolan 1971, och har inte fått de kunskaper om kommunikation och mental träning som dagens nya poliser har med sig.

Dessutom har sätten att till exempel stoppa ett fordon utvecklats en hel del de senaste åren.

- På min tid lärde vi oss att åka förbi bilen och hålla ut handen, säger Bernt Matsson, Ludvika, som varit polis sedan 1981.

När dagens första praktiska övning tar vid är tillvägagångssättet annorlunda. Första uppgiften, att kontrollera ett stillastående fordon, väcker diskussioner redan efter första försöket.

- Varför bad du föraren att stiga ur på en gång? Säg åt honom att sätta händerna på ratten i stället. Jobba med ett problemområde i taget, säger läraren Ola Wolter.

Nästa uppgift, att stoppa ett körande fordon där passagerarna kan vara beväpnade, blir mer dramatisk.

- Kom ut ur bilen! Håll upp händerna! Backa mot mig!

Mathias Karlsson ger order och tillfällige "busen" Lennart lyder, om än något motsträvigt. Varje övning följs av genomgång och diskussion: Hur kändes det att gå fram till bilen? Hade du uppsikt mot riskområden? Parkerades polisbilen på lämpligt avstånd från fordonet? Frågorna ska ställas till alla Sveriges poliser, med en förhoppning om att svaren till slut blir samstämmiga.

- Det är jättebra att alla får samma rutiner. Sedan gäller det att verkligen tillämpa kunskaperna i vardagen, säger Stefan Engström, polis i Avesta.

KARIN WALLÉN

Mer läsning

Annons