Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska akut sjuka enklare få hjälp

Annons

- Jag håller nu på att formulera konkreta uppgifter för olika arbetsgrupper att lösa. Och dessa uppgifter ska lösas i år, säger länsjukvårdschef Jan Petersson.

Här följer en sammanställning över de uppdrag som ska genomföras, med kommentarer av länssjukvårdschefen:

Sjukvårdsupplysningen och vårdcentralernas telefoner:

- Vårdcentralerna har fortfarande problem med att besvara alla telefonsamtal. De nya tekniska systemen, med automatisk telefonsvarare där sjukvården ringer tillbaka, har inte löst problemet helt. Problemet är att tiderna i bland tar slut tidigt på dagen. Varje vårdcentral ska se över tillgängligheten, som inte är tillfredställande i dag. Sedan får vi se

på vilket sätt sjukvårdsupplysningen kan täcka upp det som spiller över.

Bättre information till akut sjuka patienter:

- Det måste bli lättare för patienten att hitta rätt telefonnummer. Det handlar om att se över de blå sidorna i telefonkatalogen, som i dag kan vara mycket förvirrande. Det ska bara finnas två telefonnummer för akut sjuka, dels 112 dels ett nummer som är samma för hela länet.

En patientansvarig läkare vid akuten.

- Många läkare kan vara inblandade i en patient som kommit in via akuten. Men oavsett hur många som är inblandade ska det finnas en läkare som tar huvudansvaret för dig som patient när det gäller information. Som patient ska man veta vilken läkare man kan vända sig till när man lämnar akuten. Vi måste förenkla detta, både när det gäller ansvaret och dokumentationen runt patienten.

Snabbare journaler:

- Det handlar både om det problem vi har med datakommunikation mellan primärvård och sjukhuset och om vi har tillräckligt med läkarsekreterarresurser. När det gäller datakommunikationen pågår ju ett arbete, men det är viktigt att vi driver på i frågan.

En koordinator på akuten:

- Det system vi har nu innebär att läkaren själv får lägga väldigt mycket tid på att hitta en plats på avdelningen när läkaren bestämt sig för att lägga in patienten. En gemensam koordinator skulle kunna sköta den uppgiften i stället, vilket skulle innebära att vi sparar mycket läkartid.

Sköterskemottagning på akuten:

- Vi ska titta vidare på den möjligheten. Vissa patienter på akuten kanske kan bedömas och behandlas direkt av sjuksköterskor. Eller av någon annan yrkeskategori, som exempelvis sjukgymnaster.

En ny permanent jourlinje:

- En stor och viktig fråga som måste lösas. Många patienter som kommer till akuten behöver egentligen inte träffa en sjukhusspecialist. Vi har haft en springjourline som varit frivillig och bara fungerat i bland. Det är inte tillfredställande. Vi vill ha en permanent linje mellan akuten och primärvårdens jour.

Större lokaler:

- Vi behöver större lokaler, och målet är att patienten inte själv ska behöva välja vårdnivå. Alltså en gemensam reception för primärvårdens jour och akuten. Lokaler tror vi finns, och det har varit en del underhandskontakter med fastighetsbolaget i den här frågan.

Tillgänglighet:

- Vi har gått ut med ett uppdrag till alla enheter och bett dem se över vilka flaskhalsar de har och begärt förslag på hur problemen kan arbetas bort, och vad det skulle ge för effekter. En rapport om detta ska vara färdig i slutet av maj.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons