Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här löser man tågkaoset i Svea rike

Annons

Varje dag bombarderas vi av detta kaos i alla massmedier. För det mesta handlar det om hur allting inte fungerar när det kommer lite snö i Svedala. Arga människor som inte kan åka och komma dit man vill i tid.

Alla skyller på alla, ingen vill direkt ta på sig ansvaret. När infrastrukturen beträffande tåg inte fungerar kostar det inte bara mänsklig frustration. Den samhällsekonomiska kostnaden blir naturligtvis enorm.

Tågtillverkaren och Banverket föredrar att testa sin utrustning i kommersiell drift.

Tänk om bilindustrin skulle handla på detta sätt, då pratar vi inte om kaos utan om katastrof.

Innan en biltillverkare släpper ut en ny bilmodell, genomgår varje modell enorma tester i alla typer av klimat. (se Arvidsjaur till exempel)

Alla berörda parter säger att vi ska lösa dessa problem. Men man säger inte hur, kan de mena våren?

Mitt förslag att lösa alla dessa problem är: bygg en testbana för tåg. Jag har ett litet förslag på hur det skulle kunna se ut.

Banan kan byggas mellan Sälen och Särna på befintlig banvall. Anledning: banan är i princip intakt, går mestadels i glest befolkade områden, miljöpåverkan blir minimal, centralt i Sverige och en bra glesbygdssatsning.

Vän av ordning frågar sig väl hur man ska få tågen till Sälen? Svaret är givet: bygg ut Västerdalsbanan, givetvis gör vi ett stickspår till Sälenfjällen.

Vilka fördelar skulle ett sådant här bygge få? Och vilka nackdelar?

Fördelar: tågtillverkare och Banverket kan utveckla och testa utrustning i autentisk miljö nära Sverige utan att trafiken påverkas.

Minskad biltrafik till Nordens största turistanläggningar Sälen och Fulufjället, Särna-Idre, Grövelsjön. En stor glesbygdssatsning (den behövs). På sikt ekonomiskt lönsamhet på järnväg.

Miljövinst: enorm. Mindre utsläpp, minskat vägslitage.

Hjälp till nollvisionen.

Det kanske allra bästa: fungerande tåg och bansystem.

Det här var ett axplock av fördelarna.

Nackdelar: inga påtagliga!!!

Finansiering: Ett EU-projekt modell större, alltså 50 procent av EU, övriga 50 procent svenska pengar.

SETH HOLMSTRÖM

Mer läsning

Annons