Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så håller du ditt nyårslöfte

Annons

Vid årsskiftet höjs skatten på tobak. En dosa lössnus blir runt en tia dyrare och priset på ett cigarettpaket höjs med ungefär fyra kronor.

Att sluta röka, börja träna och sluta snusa är de tre vanligaste nyårslöftena, visar en ny Gallupundersökning som Apoteket beställt. En fjärdedel av alla nyårslöften handlar om att sluta med tobak.

Snusbloggen

- Man ska skrapa ihop god motivation som tar en igenom abstinensfasen. Det är det tips som Maria Rankka, ansvarig för Sluta röka-linjen ger till dem som vill sluta vara nikotinslavar.

Hon berättar att de första veckorna är värst, då är abstinensen som störst.

- I början känner man bara det jobbiga, man ser inte förtjänsten av att vara nikotinfri. Men det är viktigt att ha siktet framåt, säger hon.

För efter ett tag kommer resultaten av ett tobaksfritt liv. Bättre hälsa, bättre tänder, friskare lungor, fräschare andedräkt och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

För att klara av den första, svåraste tiden, gäller det att ha en plan, berättar Maria Rankka.

- Man ska tänka på att suget är kortvarigt, mellan en och två minuter, sedan blir det bättre. När det är som värst måste man hitta på något, dricka ett glas vatten, gå en promenad eller lyssna på en bra låt. Det gäller att ha verktygen för att klara av fällorna.

Ska man sluta med eller utan nikotinhjälpmedel?

- Har man slutat tidigare men haft en sådan svår abstinens att man börjat igen tycker jag man ska prova med nikotinläkemedel. Är man yngre ska man prova utan. Man måste inte ta till nikotinläkemedel.

Sluta tvärt eller trappa ner, vad är bäst?

- Det är en smaksak hur man vill göra. Det kan vara bra att förbereda sig en tid, skjuta på morgoncigaretten eller morgonsnuset, och röka eller snusa lite mindre på eftermiddagen. Men vissa slutar tvärt och det kan också vara bra.

Många åker dit efter att de klarat den värsta fasen, vilka tips har du för dem?

- Att hålla ut och hålla liv i varför de bestämde sig för att leva nikotinfritt. Man kan sätta en lapp på kylskåpet om varför man vill sluta.


Tips för ett nikotinfritt liv

* Det finns företag som tjänar enorma pengar på att du röker eller snusar. Det ligger i deras intresse att du använder deras produkter.

* Ingen person behöver nikotin för att må bra. Nikotin är ett beroendeframkallande gift och alla tecken på abstinens tyder bara på att giftet lämnar kroppen. Hade du inte snusat eller rökt skulle du inte heller ha abstinensbesvär när du är utan.

* Släng alla cigaretter och snusdosor. Ge inte efter! Skriv ner varför du ska röka eller snusa och vad du vinner på att sluta. Sätt upp lappen på kylskåpet.

* Vanliga abstinenssymptom är oro, rastlöshet, huvudvärk, blåsor i munnen aggressivitet, nedsatt koncentrationsförmåga, trötthet, nedstämdhet, sömnsvårigheter, nikotinsug, långsammare puls och ökad aptit.

* En glad nyhet är dock att abstinensbesvären klingar av efter en till fyra veckor. Men röker eller snusar du blir du aldrig av med abstinensen eftersom den orsakas av nikotinet.
Om du får akut sug, gör något annat en stund. Drick ett glas vatten, gör armhävningar, gå ut, lyssna på musik eller vänta ut det. Ett akut nikotinsug försvagas inom två minuter.

* När man slutat röka eller snusa är det viktigt att äta regelbundet och dricka mer vatten än normalt. Det kan också vara bra att äta grönsaker och frukt eftersom rök- och snusstopp kan ge förstoppning när tarmrörelserna ändras och vätskebalansen förändras i kroppen.

* Motion är bra, dels för att det ökar välbefinnandet, dels för att det minskar risken för att gå upp i vikt.

* Det finns ingen som inte kan sluta röka och snusa. Besegra tobaksbolagens myt om att nikotinet är guldkanten på livet. Det handlar bara om att du lindrar din abstinens varje gång du röker eller snusar, det gör att du tror att du behöver nikotin, fast du egentligen bara tillför kroppen ett gift som den är beroende av.

* Gå till tandläkaren och fräscha upp munnen. Då känns det mindre motiverande att snusa eller röka sönder tänderna.
Om du behöver hjälp finns mängder av ställen att vända sig till.

* Ring sluta röka-linjen på 020-840000, surfa in på www.tobaksfakta.org, www.slutarokalinjen.org eller www.tobaksfakta.org eller besök din vårdcentral. Apoteket har också hjälp att ge vid rök- och snusavvänjning.


Snusblogg

Vår reporter Johanna Lundin har snusat en femtedel av sitt liv. Nu har hon dock bestämt sig för att det är slutsnusat.
Följ Johannas kamp mot begäret på Snusbloggen här på tidningens hemsida. Kanske får du själv inspiration att ge upp ditt snusbegär - eller har du kanske goda råd till en snusberoende som vill sluta. Maila dina tips till: johanna.lundin@daltid.se

>> Johannas snusblogg hittar du här

JOHANNA LUNDIN

Mer läsning

Annons