Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ryska turister ska lockas till Dalarna

Annons

Bilden nyfikna ryska besökarna fick av Sverige dominerades totalt av Dalarna; dalahästar, dansare, spelmän och turistföretag från länet på jakt efter ryska turister.

- Den är väldigt söt, säger ryska Svetlana och håller upp den lilla tygfiguren.

Den lilla Mörksuggan som hon håller i sin hand hade rest hela vägen från Falun och är tillsammans bland annat skoteroveraller och hockeyhjälmar exempel på regionalt hantverk av modernt snitt med exportpotential.

- Vi vill visa att Sverige inte bara är tygälgar, det här är vårt bidrag för att uppdatera bilden av Sverige och svenska souvenirer, säger Rebecca Ahlstedt från länsstyrelsen som är på plats för att marknadsföra design- och hanverksföretag från länet.

Tillsammans med skidorterna i Kläppen Ski resort, Orsa Grönklitt, Skistar AB och Stöten AB har länsstyrelsen i Dalarna dragit i österled för att locka ryska turister och kratta manegen för kommande exportsatsningar.

- Vi har stora förhoppningar, samtidigt är det ett tidigt skede, säger Mikael Selander, näringslivschef vid länsstyrelsen.

Han skulle ha haft sällskap av sin chef, landshövdingen Ingrid Dahlberg, på mässan Swedish brands and senses, men hon var sjuk och kunde inte delta i invigningen mässan med näringsminister Thomas Östros.

Bakgrunden till svenska statens stora satsning österut är den boomande ryska ekonomin som växt med i snitt sex procent de senaste fem åren. Något som har skapat en växande välmående medelklass med lust på konsumtion och resor.

Under förra året stod ryska besökare för 135 000 hotellnätter och trenden är uppgående.

Hittills är det främst Åre och Stockholm som lyckats locka ryska turister med ett tydligt inslag av den grupp nyrika som gärna handlar på varuhuset NK i Stockholm eller tar lyxbilen till Åre. Men i takt med att allt fler ryssar får det allt bättre breddas medelklassen som har råd och lust att åka på semester.

- Det gäller att vända sig till rätt grupp, vi vänder oss till medelklassen och ska inte försöka locka med lyx, säger Lena Marcusson från Orsa Grönklitt som tillsammans med de övriga skidorterna är på plats i en gemensam dalamonter.

- Hallå där, lyxryssarna får gärna komma till oss, protesterar grannen Anna-Karin Dismats, från Sälens högfjällshotell.

- Vi har mycket att lära av Åre, de ligger tio år före oss, säger Lena Marcusson och nämner god kvalitet på hotell och restauranger som en viktig ingrediens i satsningen på ryska besökare.

Hon och de andra slinker in och ut i möten som arrangerats av statliga Exportrådet med olika ryska agenter och researrangörer.

- Det är bra att vi får hjälp att göra ett urval, att både vi och de har rätt profil och att vi kan erbjuda rätt sak för deras kunder.

De hoppfulla skidorterna får beröm av Anna Olenikoff, chef för Visit Sweden (tidigare Svenska turistrådet) för sin satsning.

- De gör helt rätt, framgång i de här sammanhangen bygger helt på kontakter och personliga relationer. För att göra affärer i Ryssland måste man träffas personligen, säger hon och uppmanar samtidigt till tålamod och långsiktighet.

- Det räcker inte att komma hit en gång, förmanar hon.

Om den svenska satsningen som går under benämningen "Upgrade Sweden" till stor del handlar om att kommunicera bilden av ett trendigt och modernt Sverige, så var det de traditionella inslagen som fick mest uppmärksamhet och gillande från ryska mässgäster.

- Den ser ju rysk ut, sade en äldre kvinna när hon noggrant synade en av de traditionella dalahästar som hemslöjdarna Lars och Gun Olsson täljde och målade på plats.

MATTIAS ANDERSSON

Mer läsning

Annons