Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rutiner och kontroll bättre än bedömning

Annons

Svar till verksamhetscheferna Lena Söderqvist och Kerstin Jansson.

Jag börjar med att tacka för att ni uppmärksammat min insändare trots att ni inte är berörda av detta.

En av mina frågor angående tankningsrutinen av hemtjänst-ens bilar har jag fått svar på. Det framgår av det ni berättar att enhetschef Barbro Livs rutiner inte är hållbara i förhållande till det ni presenterar.

Ni nämner att personal som ska tanka har ett personkort. Det existerar inga personliga kort som identifierar vilken anställd som tankat i Barbro Livs hem-tjänstgrupp, Romme-Tuna, och det förekommer ingen signering av bensinkvitton.

Hur "rimlighetsbedömer" Barbro Liv bensinförbrukning och antal körda mil utan körjournal?

Hur tror ni att Barbro Liv kollar upp en avvikelse på en bränslefaktura utan körjournal? Rimlighetsbedömning?

Kan hon kontrollera antal körda mil i tjänsten?

Jag förstår varför Barbro Liv och Inger Olsson inte kan svara på mina frågor!

Det är lättare att bete sig som strutsar. Man ska inte skjuta med pilbåge när man sitter i gummibåt.

Angående personalens skyld-ighet att anmäla oegentligheter, så var det Barbro liv som informerade personalen på personalmötet den 10 mars att det förekom oegentligheter. Inte ens då hade hon några funder-ingar på ett fungerande kon-trollsystem.

Ni skriver att ni är tacksamma att jag uppmärksammat en lucka i er hantering.

När jag hittade en lucka och ifrågasatte systemet hos Inger Olsson var jag inte längre önskvärd som vikarie.

Hur många anställda vågar ifrågasätta chefernas rutiner, och kanske riskera jobbet?

Vad tror ni?

Med en fungerande tank-ningsrutin och fakturakontroll behövs ingen rimlighetsbedömning. Siffrorna talar sitt språk.

Ni ska veta att många hört av sig och väntar på svaret var oegentligheterna förekommer? Det handlar om skattemedel.

Ing-Britt Pettersson

Mer läsning

Annons