Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rusta riksväg 71 till Sälen i sin helhet nu

Annons

Nu har det hänt igen. Tre människor har dött, och åtta skadats, varav flera allvarligt på riksväg 71 till Sälen.

Det börjar bli allvarligt, riktigt allvarligt. Och mitt i denna tragedi som upprepar sig hela tiden vet vi alla att det finns folkvalda som inte förmår sätta ned foten och välja rätt bland vägprojekten.

Politiker måste ta hänsyn till många intressen. Många pockar på, och det ekonomiska utrymmet är begränsat.

Ja, jag hör det sägas, och har hört det förr. Men nu är det nog!

Hur mycket är ett människoliv värt? Kan antalet döda och skadade på en vägsträcka vara ett passande kriterium vid val av projekt? Hur är det med medvetenheten hos de ansvariga politikerna och tjänstemännen om det klara faktum att Sälenfjällen är en stad med 60 000 invånare vintertid, som varje helg byter invånare? Vad betyder Sälenfjällen för länets och landets ekonomi? Hur är det med medvetenheten hos fordonsförarna?

Trafiksäkerheten skapas av dem som sitter bakom ratten, sägs det. Det gäller att köra hänsynsfullt, och anpassa farten efter förhållanden som råder, och säkerställa att fordonet är dugligt. Detta är klart som solen. Sedan är frågan om man ska göra något helt.

Kan det till och med vara så att en riksväg med så otroligt växlande standard är farligare än en som är taskig hela vägen?

Så länge vi måste förlita oss på bilen/ bussen som fortskaffningsmedel (till fjällvärlden utom Åre för några), får vi acceptera att betydande medel måste läggas på våra vägar.

Det är möjligt, med förhållandevis begränsade medel att rusta upp de resterande sträckorna mellan Malung och Djurås (förutom "Sala-proppen").

Och det finns andra vägavsnitt med liknande belastning i dubbel bemärkelse. Visst finns det medel. Det gäller bara att fatta rätt beslut.

Oansvarigt och okunnigt säger säkert några. Javäl: Vad är mest oansvarigt - att tyst se på medan människor dör och lemlästas på en fullständigt undermålig väg i förhållande till dygnstrafiken, eller att påstå att det finns både medel och möjligheter till beslut?

Jag är helt ointresserad av statistik, budgetar, argument, förklaringar och ursäkter. Trafiksäkerhet är vad jag vill ha - nu.

Snart kommer upprustningsarbetet att starta på de aktuella vägavsnitten, blir kanske svaret.

Ja, vad görs då under tiden? Vad har gjorts? Är vägunderhållet tillräckligt? Kan det dokumenteras? Är bevakningen av trafiken dito acceptabel?

Avslutningsvis vill jag ställa följande krav till dem som ansvarar för de aktuella vägavsnitten:

1) Redogör för vilka planer som finns för att rusta vägsträckorna i syftet att förebygga fordonsolyckor.

2) Redovisa kortsiktiga planer för att öka trafiksäkerheten.

3) Förklara för oss medborgare hur övervakningen av trafiken på aktuell riksväg sker.

NILS UOLEVI HELSINGEN

Mer läsning

Annons