Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rusning till gymen

Annons

Att lova sig själv, och omgivning, toppform under det nya året är lätt gjort till ackompanjemang av fyrverkerier och med bubbel i glaset.

Redan några timmar senare kan löftet kännas svåruppnåeligt och i februari vara något man glömt bort.

- Jag tror att det är viktigt att vara förberedd innan man drar igång en förändring. Att man känner efter att man verkligen är motiverad, annars är det svårt att lyckas, säger Marion Käll som arbetat med friskvård och som personlig tränare i många år, just nu på Grand Spa och sport.

Att sätta upp realistiska mål och tänka långsiktigt är Marions råd för den som tänkt att 2007 ska bli hälsosamt.

Att gå från noll träningstillfällen i veckan till fyra eller fem är inget som Marion Käll rekommenderar.

- Då blir det för jobbigt för de flesta och resulterar i att man lägger av och känner sig misslyckad i stället för uppbyggd.

Marion tycker att man ska tänka i termer av att tillåta sig och lägga till i stället för förbjuda och dra in.

-En förändring i taget som känns positiv. Inte både dra ned på maten och lägga till motion på en gång utan kanske börja med två långpromenader i veckan och göra det i några månader innan man lägger om kosten.

Vardagsmotion, att gå till affären och jobbet, leka ute med barnen och resa sig från kontorsstolen då och då är viktigare än många tror menar Marion.

- Hellre lite rörelser varje dag än ett hårt pass i veckan.

Göran Thunell tränar styrketräning på Friskis och Svettis i Falun. Han har inte gett något nyårslöfte om mer motion.

-Jag tränar tre gånger i veckan ungefär, det har jag gjort i trettio år. Jag tror inte på snabba förändringar utan att man ska försöka få in motionen som en vana i livet. Det går bara om man gör något man tycker är roligt. Jag springer och åker skidor och skridskor när vädret tillåter.

Patrik Schultz på Må Bättre i Falun tycker att man hellre ska koncentrera sig på att komma i strandform till nästa år än till sommaren 2007.

- Låt det ta tid. Visst är det bra att tänka på nyåret som en chans till en ny start, men avgörande för de som lyckas är att de inte tänker på motion som ett projekt som ska göras färdigt utan tar in motionen som en del av livet - för resten av livet.


Lyckas med träningslöftet!

Börja försiktigt, en till två halvtimmar i veckan är lagom.

Gör något du tycker är roligt, det ska inte kännas som ett straff att träna.

Sätt upp delmål och belöna dig själv.

Allt är inte förstört för att du misslyckas, fortsätt i morgon.

Skaffa en eller flera träningskompisar.

CECILIA EKEBJÄR

Mer läsning

Annons