Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runn snart klar för sjösättning

Annons

I veckan var sjöfartsinspektionen på besök och tittade på fartyget.

- Vi fick med beröm godkänt, säger Jarl Hedbom, en av männen bakom projektet.

Det var under sommaren 2001 som det första gången blev offentligt att det fanns planer på att försöka få ångfartyget Runn till Smedjebacken. Fartyget ägdes då av Östen Brolin i Stockholm.

Han var villig att lämna över huvudägandet till en nybildad vänförening i Smedjebacken, villkoret var att vänföreningen skulle färdigställa renoveringen. Mycket var gjort, bland annat var all plåt i skrovet bytt och mycket av det mekaniska var renoverat. Senare har Östen Brolin lämnat över hela ägandet till vänföreningen.

Med hjälp av EU-pengar transporterades fartyget till Smedjebacken förra sommaren och ställdes då upp i hamnområdet. Arbetet med att återställa fartyget i näst intill ursprungligt skick började omgående.

Det som kom till Smedjebacken var i stort sett skrovet, hela överbyggnaden saknades. Framme i fören hade dock det påbörjats något som skulle bli överbyggnad. Men det skars omgående bort.

- Det var alldeles för modernt snitt för att passa på ett fartyg som är nästan 100 år gammalt, säger Ronnie Johansson, som jobbat med renoveringen.

I främre delen har de byggt en förarhytt och i anslutning till den finns det dessutom en toalett för både besättning och passagerare.

Bak domineras fartyget av en stor salong där det ska finnas plats för drygt 50 personer.

- Tanken är att vi ska kunna få med oss en hel busslast och dessutom förse dem med lite ätbart, säger Jarl Hedbom.

Under vintern har bland annat Ronnie Johansson jobbat med fartyget och nu syns det hur det kommer att se ut när det blir färdigt.

- Sammanlagt till dags datum är det cirka 3000 arbetstimmar nedlagt och jag skulle tro att det blir minst lika mycket till innan allt är färdigt, spekulerar Hedbom.

Arbetet har under vintern kommit så långt att det börjar bli dags att sjösätta Runn. Det som återstår är att montera maskinen och utrustningen för toaletten.

- Pannan har vi monterat tidigare och lite av ett sammanträffande är att maskinen är exakt samma sort som den som finns i Harge, jag skulle tro att det är systermaskiner, säger Sven-Olof Könberg, delaktig i projektet med Runn och även i Harge.

Ett lokalt företag har lovat att de ska stå för målningen av fartyget.

- Vi måste blästra själva och det kommer vi att göra i augusti, säger Jarl Hedbom.

Därefter kommer Runn att sjösättas och det jobb som återstår kommer att göras vid kaj.

Det finns en förhoppning om att till nästa sommar ska så mycket vara klart att Runn kan gå med passagerare på Barken.

Det som ska göras under hösten och vintern är bland annat att inredningen i salongen ska byggas. Mycket av beslag och annan utrustning i bland annat mässing finns kvar i originalutförande och kommer att användas.

Ett problem som vänföreningen jobbar med är att få ihop tillräckligt mycket pengar för att få ihop allt som behövs.

- Bara räddningsflottar och flytvästar kommer att kosta cirka 100 000 kronor, berättar Jarl Hedbom.

Nyligen var Sjöfartsinspektionen på besök i Smedjebacken och förbesiktade fartyget.

- Vi fick bara positiva signaler och behöver inte ändra på något i våra planer, vi kan jobba vidare, säger Jarl Hedbom.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons