Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runn kan snart lägga ut

Annons

Sommaren 2002 kom Runn till Smedjebacken. Ångbåtsvännerna i Smedjebacken hade blivit kontaktade av Runns ägare Östen Brolin.

För cirka 20 år sedan hade fartyget blivit bärgat från 18 meters djup och arbetet att återställa det i originalskick påbörjades .

Fram till våren 2002 hade hela skrovet renoverats, bland annat var alla plåtar utvändigt nya och det fanns en ny panna och maskin. Däremot saknades hela överbyggnaden på fartyget, men alla detaljer fanns bevarade och samlade.

Tanken var att Östen Brolin skulle finnas kvar som ägare och ångbåtsvännernas insats skulle vara att göra renoveringen klar.

En vänförening bildades och arbetet påbörjades för att göra fartyget sjödugligt.

Förhoppningen var att det skulle ta ett par år, men av olika skäl har det dragit ut på tiden och i höstas hade arbetet kommit så långt att Runn kunde sjösättas. Tidigt stod det klart att ett delat ägarskap inte skulle fungera och numera är det vänföreningen Runn som äger fartyget.

Runn ställdes upp utanför Gamla Meken och där påbörjades arbetet.

Det första som gjordes var att bygga upp en durk så det skulle gå att vara i fartyget och jobba.

Första vintern byggdes en förpik och en styrhytt. Därefter har det kommit tak på salongen och det mesta jobbet på utsidan är färdigt.

Förra sommaren var det dags för den utvändiga målningen och för att få rent skrovet gick det åt ett par ton blästersand.

Därmed var fartyget klart att sjösättas och i oktober 2004 sjösattes Runn i Smedjebackens hamn.

Resten av inredningsarbetet har pågått under vintern och i dagarna är all rördragning klar.

- Vi har fem meter rör kvar att dra sedan är det klart, konstaterar Ronnie Johansson.

Det som återstår innan det är klart för provkörning är bland annat det elektriska som måste dras i fartyget.

- Vi har ingen elektriker i vänföreningen och en sådan skulle vi behöva få tag i ganska omgående, säger Rolf Eriksson, vänföreningen.

Fartyget är tänkt att kunna köra med passagerare under sommarsäsongen och salongen är utformad så att 30 personer ska kunna sitta ner och äta.

Förhoppningen var att Runn skulle bli godkänd för 50 passagerare, så en hel busslast skulle kunna åka med, men så verkar det inte bli.

-Som det ser ut i dag ska vi få ta 40 passagerare, plus besättning på tre man, säger Jarl Hedbom, vänföreningen.

Från början var fartyget godkänt för 101 passagerare och skälet till att det inte får samma i dag är att det räknas som ett nybyggt fartyg och då är det de nuvarande bestämmelserna som gäller.

När det handlar om ekonomi är projektet delvis i hamn, de pengar som behövs för att göra fartyget klart finns.

- Det stora problemet är att det finns stora skulder till de som jobbat, totalt har det lagts cirka 6 000 timmar på renoveringen, poängterar Jan-Åke Ekholm, kassör i vänföreningen.

Föreningen skulle gärna vilja ha tag i en platskåpa av den typ som finns på helikoptrar.

- Vi skulle vilja ha en sådan över maskinen, så passagerare skulle kunna sitta och titta på maskinen när den arbetar, säger Ronnie Johansson.

Går inte det får de bygga någon form av låda med glasväggar för att maskinen ska synas, någon ljudisoleringen behövs inte, eftersom maskinen är nästan helt ljudlös.

- Jag har sett folk som glömmer bort att äta bara för att de blir så fascinerade av att titta på ångmaskinen, säger Ronnie Johansson.

När inredningen är färdig är det dags för det som är lite av en höjdpunkt vid renoveringen av ett gammalt ångfartyg, att putsa upp och montera alla utrustningsdetaljer tillverkade i mässing.

-Det är liksom kryddan i jobbet, summerar Ronnie Johansson.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons