Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosén oroad över dyr busstrafik

Annons

I dag kostar den totala kollektivtrafiken Falun 40 miljoner kronor per år, hälften är färdtjänst och skolskjutsar och den andra hälften är Dalatrafiks bussar. Det är Falu kommuns kostnader för busstrafiken som väntas bli rejält mycket dyrare inom de närmsta åren. Det beror på en rad olika faktorer:

4 Ett nytt ägaravtal för Dalatrafik fördelar kostnaderna mellan de 15 ägarkommunerna och landstinget på ett nytt sätt. Fyra miljoner dyrare per år för Falun.

4 Falun ska bli busstätare och målet är att fler Falubor ska välja att åka kollektivt. Ytterligare fyra miljoner dyrare per år för Falun.

4 Om två år ska Dalatrafik göra en ny upphandling, och busstrafiken väntas bli ungefär 20 procent dyrare då.

- Lägger man ihop det här blir det stora prisökningar för Falun, men jag tycker det är bra - Falun är den klart lysande stjärnan när det gäller kollektivtrafik i länet, säger Christer Silfverin, vd Dalatrafik:

- Falun och i viss mån Borlänge är de enda kommunerna som satsar och vill ha mer kollektivtrafik, som ser värdet i att ha en bra kollektivtrafik till sina invånare.

Oppositionsråd Mikael Rosén är dock oroad över prislappen. Kommunens ekonomi är för tredje året i rad på väg mot en stort underskott, prognosen peka på minus 55 miljoner, samtidigt tar kommunen på sig nya kostnader för kollektivtrafiken:

- Det är inte så att vi har ett överskott på pengar som vi kan skvätta omkring. Det går att lösa det här på smartare sätt och då kan vi lägga en del av de här pengarna på annat, säger han, och efterlyser en total genomlysning av vilka behov som finns och alternativa lösningar:

- Vi måste se om det finns möjligheter att prioritera om, det finns många bussar som går tomma och då kan det bli billigare att ersätta dem med småbussar eller taxibilar, säger han.

Rosén har nu ställt en rad frågor om kollektivtrafikens kostnader till kommunstyrelsens ordförande Jonny Gahnshag (s) i en interpellation:

- Det här är en politisk prioritering, och vi har olika syn på hur pengarna ska användas, säger Jonny Gahnshag:

- Men Mikael har en poäng i att om det vid upphandlingen 2006 blir 10-15 procent dyrare kan det bli aktuellt att dra ner på trafiken på linjer där resandet är lågt.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons