Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondelltätast i landet?

Annons

Borlänge lär vara en av landets rondelltätaste kommuner.

24 rondeller.

Och fler är på väg.

Rena snurren säger de bilförare som tycker att rondelltäta Borlänge fått allt för många cirkulationsplatser. Och att det är många, det håller Leif Olsén med om. Borlänge energis högste ansvarige i trafikfrågor:

- Vi ligger nog väl framme i säkerhets- och framkomlighetsdiskussionen, kommenterar han.

Cirkulationsplats är det korrekta namnet, men i folkmun är rondell ordet som gäller. Dagens 24 rondeller kan snart vara närmare 30 stycken. Nya är på gång, bland annat i samband med Ica Maxi-bygget och när riksväg 50 ska byggas om vid Kupolen. Icabygget kan påbörjas redan i år, när det gäller riksväg 50 pågår förhandlingar om fördelning av kostnader mellan Vägverket och kommunen.

Vad är då rondellens stora fördel?

- I våra cirkulationsplatser har vi inte en enda svårt skadad eller död, konstaterar Leif Olsson.

Då ska man ha i åtanke att en del av rondellerna ersatt verkligt olycksdrabbade korsningar. De är också förhållandevis billiga.

- Många anser kanske att det är rena snurren, medger Leif Olsén som hört kritikernas resonemang.

- Varför lägga pengar på det här när åldringar och barnstugor behöver sitt? Men lägger vi inte pengar på det här så blir det ännu mindre pengar till annat.

Han pekar på de stora kostnader olyckor för med sig, i pengar, och i mänskligt lidande. Men det finns också nackdelar. Kritik brukar komma från bland annat buss- och lastbilsförare om försämrad framkomlighet. Det berättar Torsten Berg, Vägverkets huvudkontor, i Borlänge. Vid en inventering för något år sedan fanns i storleksordningen 1 000 rondeller i Sverige. Sedan dess har fler tillkommit.

- Borlänge är ett exempel på en kommun som var tidigt ute och som i dag har många cirkulationsplatser, säger Torsten Berg.

De flesta rondellerna är kommunala, Vägverket har inte lika många. De flesta nya som byggs står kommuner bakom. Berg uppger att de flesta som Vägverket kan anse vara motiverade att bygga redan är byggda. Hur många kommunala rondeller som finns är oklart. Janne Söderström, chef vid Svenska kommunförbundets gatu- och fastighetssektion, berättar att förbundet varje år gör en enkät om gator och vägar. I år ska man för första gången fråga om rondeller. Så i sommar får man bra koll:

- Borlänge har byggt många rondeller, säger Söderström och nämner särskilt Backrondellen som fick hederspris i kommunförbundets tävling.

- Borlänge ligger bra till.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons