Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondellbygge för 24 miljoner

Annons

Huvudmän för projektet är Vägverket och Rättviks kommun för den del av gamla Faluvägen som ska anslutas till den nya rondellen eller cikulationsplatsen.

Det blir en stor trafikplats som ska smälta in i miljön. Det blir till exempel inga stora statyer eller figurer i mitten av rondellen, lovar Eva Gidlund, planingenjör och projektledare på Rättviks kommun miljö- och plankontor. Det blir inte heller en trafiklösning med på- och avfarter i olika nivåer som diskuterades tidigare.

- Orsaken till att korsningen byggs om är att den är farlig. Den tunga trafiken har till exempel problem att sakta in i den branta Söderåsbacken. Med en cirkulationsplatsen eller rondellen blir trafiksituationen säkrare, säger Eva Gidlund.

Den nya cirkulationsplatsen består i huvudsak av sex byggprojekt:

Söderåsbacken planas ut och förlängs.

Cirkulationsplatsen flyttas cirka 100 meter norrut.

En kotunnel strax söder om rondellen byggs.

Gamla Faluvägen ansluts till rondellen.

Den nuvarande rastplatsen förskjuts något norrut.

En gång- och cykelväg utmed riksväg 70 anläggs och en tunnel under riksvägen ansluter gång- och cykelbanan med rastplatsen.

Byggföretaget WSP Falun har fått uppdraget att utföra jobbet och planerna är att bygget ska komma i gång någon gång under 2004. Eva Gidlund räknar med att arbetet pågår under minst ett år.

- Eftersom arbetet är ganska stort kommer det givetvis att märkas i trafiken.

Förslaget till detaljplan ska ställas ut och kostnadskalkyler och arbetsplanen fastläggas innan första spadtaget kan tas.

Med den nya cirkulationsplatsen får Rättvik sin första kotunnel under riksvägen vilket ska underlätta för boskap att flyttas mellan betesmarken på båda sidor av riksvägen.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons