Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondell över en natt

Annons

Det vore synd att beskriva trafikanternas förhållande till trafikljusanläggningen i riksvägskorsningen i Djurås som särskilt kärleksfullt.

Ändå har trafikljusen, sedan de togs i bruk den 21 januari 1985, flirtat hämningslöst med bilister, långtradarförare, motorcyklister, mopedister, cyklister och en och annan gångtrafikant.

Även om den kanske inte varit älskad har den varit känd och för många sörlänningar har Gagnefs kommun varit synonymt med "trafikljusen där man svänger till vänster mot Sälen".

Trafikanter, som under storhelger suttit i kilometerlånga köer till trafikljusen, har understundom beskrivit anläggningen med mindre vänliga kraftuttryck. Bilister som kolliderat i korsningen har svurit på att trafikljusen skämtat med dem och visat grönt ljus år alla håll - samtidigt. Så sent som för en vecka sedan skadades signalrampen vid en trafikolycka mitt i korsningen.

Utan att gå in på några ekivoka tekniska detaljer om händelseförloppet kan tidningen berätta att under natten till fredagen nedkom anläggningen med en liten och än så länge mycket provisorisk rondell.

Som barnmorska fungerade Magnus Boman, platschef vid AB Grytnäs gräv, och till sin hjälp hade han en handfull av de anläggningsarbetare som jobbar med riksvägsombyggnaden i Djurås.

- De bilister som passerade korsningen under kvällen och natten skötte sig bra, berömmer Boman, som dock riktar kritik mot några "väldigt stressade" yrkesförare.

Till midsommar ska rondellen ha växt till sig och fått rejäla och permanenta refuger.

Och trots att ljussignalanläggningen framlevde sina sista Djuråstimmar krockskadad och nedsläckt finns det hopp om en lysande framtid.

Lykthusen i den gamla rampen ovan 70:an har lysdioder av en relativt ny modell och kommer att flyttas till en äldre ljussignalanläggning i Bollnäs. De övriga lykthusen kommer i framtiden att blinka rött och sött (läs grönt) åt folkraceförare på Vansbro Motorklubbs bana i Eriksfors.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons