Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondell öppnar Kyrkogatan? - ny detaljplan dammar av gammal debatt

Annons

Projektchefen hade måhända inte så mycket med stängningen av Kyrkogatan att göra. Han ledde ju jobbet med den ståtliga gångbron som byn begåvades med. Och som en konsekvens av detta blev korsningen Smedjegatan-Nya Ågatan-Kyrkogatan en trevägskorsning.

Men som i ett sista desperat försök att få bort de betongsuggor som blockerade Kyrkogatan, och som ilskna köpmän döpt till Berlinmuren, lanserades förslaget om en minirondell.

Och det var tanken på en rondell som retade Bengt Spegel:

- De får hålla på och joxa som de vill. Men helt klart blir det mycket dyrt eftersom det aldrig varit aktuellt med en rondell. Jag räknar med att herrarna i Smedjebacken som tagit på sig uppgiften att vidareutveckla det här hör av sig vad det lider, sa han i NLT den 7 december 1994.

Visserligen tog det himla lång tid. Men drygt elva år senare är kommunens beslutsfattare beredda att lyfta fram den numera ganska dammiga debatten om Kyrkogatan, och den rondell som få torde minnas att den överhuvudtaget nämnts.

Miljö- och byggnämnden tycker nämligen att det hög tid att få ordning få fram den detaljplan som egentligen borde justerats redan när bygget av gångbron flyttades från den nedre till den övre sidan av vägbron.

Planen omfattar Smedjegatans passage över Kolbäcksån inklusive kraftstationen, delar av Nya Ågatan, Hamngatan, Vasagatan, parkområden runt Kolbäcksån, delar av Ovakos mark - och Kyrkogatan med omgivande kvarter.

I och med detta dukas två alternativ fram. Det ena är att behålla korsningen som den är. Det andra är att bygga en rondell och därmed öppna Kyrkogatan där den ansluter till Smedjegatan.

- Men man skulle förstås även kunna tänka sig att bygga en rondell i trevägskorsningen, fast det är ju inget konkret alternativ för tillfället, säger förvaltningschefen Sven Andersson.

Själv kom han i det historiska sammanhanget när den värsta stormen var över. Han tillträdde på posten som stadsarkitekt när Kyrkogatan redan var stängd. Han är dock väl medveten om att stängningen skapade en stundtals hätsk debatt.

Enligt Sven Anderssons bedömning har troligen köpmännens krav på ett öppnande avtagit. Snarare är situationen den omvända, att boende längs Kyrkogatan är emot ett öppnande eftersom man befarar att trafiken ökar.

Klart står i alla fall att en ny verklighetsanpassad detaljplan är på gång. Ett samrådsmöte kommer att hållas, men något datum är ännu inte fastställt.

- Vi räknar dock med att kunna hålla samråd före sommaren.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons