Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rollerna luckras upp

Annons

När personal på förskolan Tittmyran i Gävle spelade in sig själva på video och bandspelare blev det en omtumlande upplevelse.

- Vi trodde att vi behandlade pojkar och flickor lika, men det gjorde vi inte. Det märktes i vad vi pratade om, röstläget, hur mycket hjälp de fick och vad de fick beröm för, berättar Eva Sundqvist.

1996 påbörjades Tittmyrans jämställdhetsprojekt som i dag är en självklar del av verksamheten.

- Numera törs flickorna göra sin röst hörd och de vågar misslyckas. Och pojkarna har blivit mycket bättre på känslor och på att lyssna, berättar Kerstin Norling.

För att träna barnen har Tittmyrans personal jobbat mycket med delade grupper. Varje dag har de någon aktivitet där barnen är uppdelade i flick- och pojkgrupper och tränar olika saker. För det mesta äter de också vid olika bord.

- Men när vi någon gång har gemensamt bord då börjar tjejerna serva killarna igen. Könsrollerna sitter djupt.

När Tittmyran började sitt jämställdhetsarbete möttes det med misstänksamhet av föräldrar. "Ska min grabb gå i mjukisbyxor och bli bög?", var en kommentar. En annan: "Nu när vi äntligen fått en tjej, ska hon då inte få vara prinsessa?"

- "Jo, men hon kan vara en prinsessa som vågar och en pojke kan visa känslor utan att vara bög", fick vi svara då, berättar Eva Sundqvist.

I dag har personalen föräldrarnas stöd och nya föräldrar blir förvånade över att inte all dagispersonal jobbar på samma sätt.

Även för Tittmyrans personal har arbetet inneburit en utveckling.

- För femton år sedan hade jag aldrig vågat stå och prata inför en så här stor grupp, säger Eva Sundqvist.

Personalen på förskolan Anemonen i Borlänge tycker att Tittmyrans jämställdhetsarbete är inspirerande.

- Vi har redan haft sådana här diskussioner och nu får vi gå vidare i liten skala. Det är en process som måste få ta tid.

- Viktigast är nog att börja jobba med sig själv och sina egna värderingar, säger Johanna Backlund.

- Ja, att bli medveten om vad vi säger till barnen och hur vi behandlar pojkar och flickor, fyller Ingela Lindqvist i.

Enligt kollegan Harriet Söderman har barnomsorgspersonal ändrat inställning de senaste tio åren.

- Förr hade man små hjälpfröknar som man bad hämta saker, men nu ber vi lika ofta pojkarna att hjälpa till, säger hon.

Seminariet arrangerades av Kontoret för hållbar utveckling i Borlänge.

KARIN DIFFNER

Mer läsning

Annons