Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roland frös fast i isen

Annons

- Det var stöp på isen så att fötterna sjönk ner. Jag märkte inte att isen lade sig runt fotlederna. Som tur var blev jag upptäckt av en skidåkande bekant, som kunde hacka loss mig med stavarna, berättar Roland, som av vännerna uppvaktades med ett konstverk som påminde honom om den här händelsen, då han fyllde 50 år.

Det blev nu inte flyget som direkt fångade honom när han första gången sökte jobb.

- 1941, dagen efter konfirmationen, fick jag jobb vid en rörfirma hemma i Järna. Eftersom det var ofred i världen, blev rörmokarna inkallade, och därför fick jag mer och mer avancerade uppgifter, trots att jag inte hade någon utbildning.

1943 bildades Västerdalarnas flygklubb.

Roland fanns med bland pionjärerna, som röjde upp ett flygfält på åkrarna i Järna. Syftet var att börja med segelflyg och så blev det. Verksamheten gick stegvis framåt, från att dra upp segelplanen med bil eller vinsch, till att klubben till sist kunde köpa in ett motorplan att bogsera med.

Jubilaren är nu hedersmedlem i flygklubben.

Roland gjorde militärtjänst 1947 och valde därefter att utbilda sig till tandtekniker i Stockholm.

- Jag fick tjänst hos en flygintresserad tandläkare i Malung, där jag jobbade i 13 år. Under den tiden blev jag erbjuden att ta motorflygcertifikat i Mora. Flygklubben i Järna skulle stå för en del av kostnaden. Eftersom jag tvekade av kostnadsskäl fixade tandläkaren en överenskommelse med flygklubben. Den gick i princip ut på att min arbetsgivare betalade resten av flygutbildningen.

Roland knöts till arméflyget, där han fick trafikflygcertifikat och vid arméns helikopterskola i Boden skaffade han sig certifikat för helikopter 1963.

Nu böt han yrkesbana igen. Från tandtekniker till helikopterförare och delägare i företaget AB Helikoptertjänst i Mora.

- Vi hade åtta helikoptrar som mest och vårt huvuduppdrag var kraftledningsinspektioner i en stor del av landet, säger Roland.

Helikoptertjänst köptes sedermera upp av Sterner Aero, där Roland fortsatte jobba med skogsgödslingsuppdrag.

- Jag kunde börja i Sydtyskland tidigt på våren för att sedan avsluta säsongen i trakten av Kalix. Det var långa perioder jag fick vara borta från familjen.

I samband med att Roland jobbade för ett annat helikopterföretag och arbetade med skogsgödsling i övre Norrland, hindrades företaget av miljöaktivister.

- Eftersom jag var flygchef, och ansvarig gentemot Luftfartsverket, ville jag inte att vi skulle flyga under de omständigheterna, säger Roland om den här händelsen, som blev riksbekant. Ägaren av företaget menade att Roland handlade osolidariskt och gav honom en varning. Roland fick dock fullt stöd för sitt agerande både hos pilotföreningen och Luftfartsverket.

Fram till pensioneringen jobbade han sedan åter hos Sterner Aero under flera år.

Han har summerat ihop runt 10 000 flygtimmar med flygplan och helikopter under sin yrkesverksamma tid.

Förutom miljöaktivisterna i Norrland, inga missöden ?

- Jag fick motorstopp en gång i en helikopter, men turligt nog alldeles över en liten åkerplätt. Jag landade utan problem.

Utöver kraftledningsinspektioner och skogsgödsling har Roland även deltagit i spaning efter försvunna personer.

- Sannolikt har jag varit med och räddat liv ett par gånger, säger jubilaren vars yrkesbana kan beskrivas som fågel, fisk och mittemellan.

Fågel är naturligtvis flygaren. Fisk blir rörmokaren som blaskar med vatten och håller till i de nedre regionerna. Positionen mittemellan var hans 13 år som tandtekniker.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons