Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rockfestival i "gropen"

Annons

Om allt klaffar brakar "Festival Mission Impossible" igång den 23 augusti - i "gropen" i Västansjö.

Artistförmedlaren Fredrik Gleisner och hans bokningsbolag i Getbro, Goatbridge Productions, är inte längre en novis på området.

Sedan starten 1999 har företaget etablerat sig i branschen. Listan över artister/band som anlitar Fredrik Gleisner och medarbetaren Fredrik "Kocken" Ringberg som sina bokningsagenter blir allt längre.

I dagsläget finns drygt 20 kunder på listan. Bland dessa kändisar som Pain och Bob Hansson.

Goatbridge Productions samarbetar dessutom med branschjättar som EMA-Telstar och United Stage Artists.

Det förklarar också varför Fredrik Gleisner tänker genomföra det "omöjliga uppdraget" - att arrangera en rockkonsert i "gropen", i Västansjö där ungarna en gång i tiden hade sin fotbollsplan.

Men det var ändå responsen från kommunala företrädare som avgjorde saken.

Håkan Wallman och Birger Tuominen på fritidskontoret fick nys om idén. De tände direkt och formligen hyllade förslaget.

Fredrik fick loss EU-pengar för att göra en förstudie. Bland annat fick högstadieeleverna på Bergaskolan chansen att via en enkät föreslå vilka rockband de vill få till Smedjebacken.

- Nästan alla svarade, och det snabbt.

Fredrik fick i stort det samlade svar han förväntat sig.

Han är mycket noga på en punkt. Nämligen att även om betoningen ligger på "rockfestival" med restaurang- och öltält ska festivalen också välkomna såväl barn som familjer.

- Och, understryker han, det ska vara en professionell rockfestival, det är banden som ska dra publiken och inte enbart festivalen som sådan.

Det betyder är att minst två av banden kommer från det svenska toppskiktet. Avsikten är att sex etablerade artister/grupper och sex lokala band ska framträda.

När det gäller barnen har Fredrik en del idéer. Men den svåra nöten att knäcka gäller de vuxna. Till den gruppen räknar han 35-åringar och äldre.

Ambitionsnivån är genomgående hög. Den artist eller band som ska erbjudas den vuxna generationen ska vara känd och populär hos flertalet.

Fredrik har stora namn i bakhuvudet:

- Men jag vill inte avslöja något än.

Fredrik Gleisner drar gärna paralleller till Hultsfred i Småland - en liten kommun med typiska glesbygdssymtom.

Men så kom föreningen Rockparty in i bilden. Hultfredsfestivalen arrangerades och kom för att stanna.

Ett lysande exempel på hur mixen rockmusik-näringslivsutveckling fungerar tillsammans tycker Fredrik:

- I dag går det nästan inte att få tag på en bostad i Hultsfred.

Den utvecklingen spår han även för Smedjebacken. Det första målet är att arrangera årets rockfestival. Steg två är att festivalen blir återkommande.

Vad gäller platsen - gropen i Västansjö - deklarerar Fredrik med stöd av kommunen att den förefaller uppfylla alla krav. Läget är centralt men ändå tillräckligt avskilt från bebyggelsen.

Och hur stor publik kalkylerar man med då?

- Jag har inte gjort någon kalkyl än, men från kommunens sida tror man på minst tusen personer.

- Men, det finns plats för många fler, upp till tre kanske fyra tusen personer.

Ännu återstår en del formella beslut, att ragga fram finansiärer och säkra kontakterna med artisterna.

- Men det finns ingen återvändo längre, påpekar Fredrik med ett brett leende.

Han tillägger att det kanske är dags att etablera en festival som surfar vidare på den våg som drakbåtarna orsakat i byn.


HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons