Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risken minst på de sämst röjda småvägarna

Annons

Risken för olyckor med dödade och svårt skadade är under vintern som störst på det hög-trafikerade vägnätet, där servicen är hög och där salt används.

Däremot är risken för riktigt allvarliga olyckor till och med lägre under vintern på det lågtrafikerade vägnätet där snö- och halkbekämpningen är som minst.

Detta konstaterade den nyinrättade Vägtrafikinspektionens chef, Lars Bergfalk, när han talade på Vinterforum i Borlänge.

Risken för olyckor med dödade och svårt skadade är totalt sett 10 procent högre under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. Risken för dödsolycka på is- och snöväglag är nästan tre gånger högre i södra Sverige än i norra.

Av cirka 410 dödade under 2002 på det statliga vägnätet omkom ungefär 20 procent på vägar med is- och snöväglag.

Bergfalk konstaterar att det finns ett starkt samband mellan förarens val av hastighet och hur man uppfattar greppet på vägbanan.

I klartext: Ser det halt ut sänker man hastigheten, och de olyckor som ändå inträffar får inte så allvarliga konsekvenser.

Det stora problemet uppstår när föraren tror att väglaget är bra, men där det döljer sig isfläckar och frosthalka.

- Det är då särskilt viktigt att väghållaren halkbekämpar i god tid och helst i förebyggande syfte, säger Lars Bergfalk.

Den nyinrättade Vägtrafikinspektionen ska jobba med trafiksäkerhet, och hålla ett extra öga på de som utformar vägsystemet. Det kan vara allt från biltillverkare och bilförsäljare till körskollärare och väghållare.

Bergfalk pekar på att Vägtrafikinspektionen är till för trafikanten. Inspektionens främsta uppgift blir att se till vad de olika systemutövarna gör för att förhindra att olyckor på våra vägar inte upprepas.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons