Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ris och ros till krogar

Annons

Under de inspektioner som nu håller på att genomföras i norra Dalarna finns det ett antal ställen som får räkna med kostsamma ombyggnationer för att klara de krav som finns. Både Idre fjäll och Idregården är två sådana ställen.

- Men merparten av kritiken riktar vi mot de klassiska problemen. Det innebär att man förvarar mat och varor på golvet. Mest anmärkningar får matställena för att de inte uppfyller de krav man ska göra genom den så kallade egenkontrollen.

- Därför är det väldigt glädjande att Johan Landén som nybliven krögare själv hört av sig för att genomföra egenkontrollen, säger Tommy vid ett besök hos Johan på Lodjuret i Idre.

- För min del är det värdefullt att klara egenkontrollen och att lokalen och köket uppfyller de krav som finns. Det är värdefullt både för mig som hyresgäst att ha klara papper mot hyresvärden om det finns anmärkningar i det jag hyr. Likaså är det självklart bra gentemot gästerna, säger Johan.

- Av de matställen jag besökt har det genomgående funnits många anmärkningar. Men ett ställe som det var bra ordning på var Storsäterns fjällhotell. Det var ett glädjande besök för min del, fortsätter Tommy.

För andra matställen väntar ombyggnader för stora belopp. För Idre fjälls del kan det komma att röra sig om miljonbelopp för att klara de krav som ställs vid främst krogen "Farfars hörna".

- Idre fjäll har haft några konsulter inhyrda som gjort ett jättejobb och fått ordning på det mesta, säger Tommy.

I stället för att hänga ut snuskiga matställen kommer Älvdalens kommun att göra som i Kalmar. Det vill säga presentera de matställen som klarar kraven och blir godkända.

- Det är en morot som gör det nödvändigt att vara med på listan och vi som myndighet kan verka för att det ska vara en självklarhet att matställena finns med på en sådan lista, säger Tommy.

- Men först ska vi se till att alla krögare får chansen att utbilda sig i den viktiga egenkontrollen. Då kommer dialogen mellan oss och krögarna att bli både smidigare och snabbare. Det samtidigt som krögarna lär sig vad vi slår ner på.

Tommy Schröder tipsar också besökare som vill få en uppfattning om ett matställes ordning.

- Gästtoaletterna brukar avslöja väldigt mycket om ett ställe, säger Tommy Schröder.

NISSE SCHMIDT

Mer läsning

Annons