Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ringlinje för snabbtåg

Annons

- Idén bygger på att få fler snabbtåg mellan Stockholm och Dalarna. Jag är övertygad om att möjligheterna att få stora investeringar ökar betydligt med ett sådant här större upplägg, säger Inga-Britt Kronnäs-Samils, s, ordförande i landstingets regionala utskott.

Utskottet diskuterade idén i går. Förhoppningen är att få hela länet via Region Dalarna med sig.

Landstingets vision är att ringlinjen ska vara verklighet om tio år.

Då ska ett snabbtåg avgå minst varannan timme från Stockholm.

- Men det innebär inte att det ska bli sämre kommunikationer under högtrafiken. Då ska det gå betyligt fler tåg.

Kronnäs Samils betonar att ringlinjen inte innebär att de från södra Dalarna måste åka över Gävle och Gävleborna över Falun till Stockholm.

- Snabbare och fler tåg är en stor fördel för södra Dalarna. En sådan satsning skulle innebära att södra Dalarna får dagligt pendlingsavstånd till Stockholm.

För Faluns del innebär en ringlinje stora fördelar, eftersom det inte skulle ta speciellt mycket längre tid att åka över Gävle. Antalet avgångar skulle öka rejält.

- Utgångspunkten för hela idén är att vi tror på tågets framtid i Dalarna. Det har varit en hel del olyckliga omständigheter kring satsningen Tåg i Bergslagen. Men man ska komma ihåg att det första halvåret innebar ett ökat antal resande mellan Gävle-Falun med 70 procent och Borlänge-Mora med 50 procent, säger Kronnäs-Samils.

För att kunna köra snabbtåg på ringlinjen krävs i första hand investeringar på Dalabanan och dubbelspår mellan Falun-Borlänge.

Det är ingen tillfällighet att den här idén presenteras nu.

Banverket har genom riksdagsbeslut tilldelats 100 miljarder för investeringar i järnväg under kommande tioårsperiod. En del av dessa pengar hoppas Dalarna på.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons