Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ringled och rondell

Annons

Vägverkets informationsmöte för ett par månader sedan var bara början. Då presenterades planerna på den omdiskuterade planskilda korsningen strax norr om Centrumplan i Insjön.

Därefter har diskussionerna varit många och heta mellan byns köpmän med Clas Ohlson AB i spetsen, kommunens näringslivskontor och Vägverket.

- Vi anser att man bara tittat på en del av problematiken. Korsningen mellan Statoil och Bilisten är bortglömd, säger Clas Ohlsons driftschef Rolf Andersson.

Varje dag kör 70-90 lastbilar via korsningen till Clas Ohlsons Centrallager. Det är inte ovanligt att chaufförerna framför kritik mot korsningen som dessutom trafikeras av flera andra åkerier med bas i Insjön, i princip alla Dalatrafiks bussar samt Centrallagrets nära 200 anställda.

- Med stor sannolikhet kommer dessutom vår trafik att öka i takt med företagets framgångar, så problemet är högaktuellt, säger Andersson som efterlyser en helhetslösning längs hela riksvägen genom Insjön.

Vägverket har lovat att snabb-utreda möjligheterna att bygga om korsningen. En ombyggnad kräver också att kommunens översiktsplan ändras.

Men korsningen är inte allt. Insjöbon Nils Hjalmarssons idé om att leda den tunga trafiken via Knippboheden och järnvägs- undergången till Ålbyn lever upp igen - om än med något justerade motiv.

Ringleden skulle främst användas för Clas Ohlsons gods mellan den nya Containerterminalen och Centrallagret. Vägverkets projektledare Lena Lundmark är positiv till idén eftersom den rimmar väl med Vägverkets mål, inte minst för miljön.

Men även här är kommunens översiktsplan ett problem, för att inte tala om finansieringen. Kanske finns EU-bidrag att tillgå, funderar hon.

Clas Ohlson ser järnvägen som ett intressant alternativ, särskilt för importgodset som nästan uteslutande kommer till Göteborgs hamn via båt.

- Vi är inte med på tåget ännu, men springer vid sidan om och kollar läget. Det borde finnas ekonomi i en sådan satsning även för oss, säger han.

Enligt Lundmark har den breddade diskussionen bromsat planeringsarbetet med den planskilda korsningen som nu kan bli försenat.

Samtidigt säger kommunchef Göran Wigert att Leksands kommun ska göra allt för att inte stoppa upp processen.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons