Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Riktigt dålig service, Posten"

Annons

Jan Hansback i Älvdalen driver en liten bilfirma och säger att han skickar broschyrer och andra handlingar med posten för omkring 15 000 kronor per år.

För några veckor sedan, när hanråkade sätta på tre frimärken i stället för fyra på ett brev, fick han "böta" 30 kronor och femtio öre.

"Posten gör löpande kontroller av att brev är rätt frankerade och vi fann otillräckligt frankerade brev från er. Vi ber er därför att ni avskiljer talongen nedan och frankerar den med det angivna beloppet eller betalar på Postcenter. Vi har vidarebefordrat breven. Betalningstiden är 15 dagar. Vänliga Hälsningar Posten" skrev Posten i det brev han fick.

- Eftersom jag besöker posten minst varannan dag, så tycker jag att man kunde ha sagt till mig i stället. Eller slagit en signal till mig, telefonnumret stod utanpå kuvertet.

- För en tid sedan hade posten en kampanj i Mora, där en man gick omkring med en brevlåda på ryggen för att visa hur bra service Posten har.

- Men den här servicen, när jag glömde ett ynka frimärke, var riktigt dålig tycker jag, och det bör folk också få veta.

Utdelningschefen på Posten i Älvdalen, Kenneth Måmqvist, säger sig ha full förståelse för att Jan Hansback kan tycka att posten är petig.

- Men sådana är bestämmelserna och det har blivit betydligt hårdare inom Posten med detta på senare tid.

- Det händer också att en ofullständig frankering upptäcks på annat håll, till exempel av brevbäraren som delar ut brevet.

- Om vi då hade en uppgörelse med honom om att han kunde betala dagen efter så kan ju inte alla inom Posten veta om detta.

- Jag har stor förståelse för hans synpunkter, men så är tyvärr reglerna.

BJÖRN REHNSTRÖM

Mer läsning

Annons